Vuokko Ranin, entiseltä nimeltään Laakso, on toiminut 40 vuotta laivojen sisustusarkkitehtina. Hän oli vasta 23-vuotias päästessään 1960-luvun alkupuolella Aarne Ervin arkkitehtitoimistoon.
Aarne Ervin toimisto sai tehtäväkseen Finnlines varustamon Finnhansa-laivan suunnittelun. Sitä ennen laivojen suunnittelu oli kuulunut insinööreille. Vastavalmistunut sisustusarkkitehti Vuokko Ranin sai tämän työn hoitaakseen. Omien sanojensa mukaan hän oli ”liian nuori ja liian kokematon”.
– Ervin kuitenkin luotti, kannusti ja neuvoi minua, hän oli minulle kuin toinen isä, Ranin kertoo.
Varustamot, telakat ja suunnittelijat aloittivat kehitystyön, joka oli nopeaa, tehokasta ja tuloksellista.
– Menestyksen avaimia oli useita, joista tärkeimpiä tekijöitä olivat tekijäjoukon yhteen hitsautuminen, sitoutuminen ja pioneerihenki, Ranin muistelee.
Työn parhaat hetket
Ranin kertoo, että hänelle laivojen sisustuksessa tärkeimmät hetket ovat projektin aloittaminen ja valmiiksi saaminen.
– Toisaalta myös aluksen valmistuminen on kuin lapsen syntymä. Uudessa laivassa haluan itse nähdä tavallisten asiakkaiden ensireaktiot ja ilmeet heidän saapuessa esimerkiksi salonkiin. Se on todella paljastava hetki. Siinä näkee ihmisistä ovatko he ihastuneita vai eivät. Tuo ensivaikutelma on välitöntä, suoraa vuorovaikutusta tilan ja kokijan välillä.
Vuokko Raninin toimistossa suunniteltiin kulta-ajan vuosikymmeninä yli 50 laivasisustusta, joista suurin osa oli rahtilaivoja ja myöhemmin myös rahtimatkustuslaivoja.
– Suurimmissa matkustajalaivaprojekteissa mukana oli kolmesta neljään suunnitteluryhmää. Menestyksen takana olevia avainhenkilöitä oli useita; etupäässä olivat varustamoiden tekniset johtajat ja telakoiden kehitysjohtajat. Monien loistavien tekijöiden joukosta mieleeni tulevat Finnjetin henkiset isät Olavi Pylkkänen ja Kai Levander, sekä Ruotsin laivojen vahvat vaikuttajat Harri Kulovaara ja Calle Ekström.
– Yhteistyökumppaneistani ja toimistossani työskennelleistä kymmenistä lahjakaista sisustusarkkitehdeista haluaisin mainita ainakin Orvokki Niinirannan, Torsten Laakson, Pirjo Jussilan ja Rita Grandellin.
Projektit ovat erilaisia
Merkittävintä sisustusprojektiaan Ranin ei osaa nimetä, sillä ne ovat olleet tavattoman erilaisia, ja vaikeasti toisiinsa verrattavissa.
– Omalla tavallaan se saattaa olla pieni jäänmurtaja Sampo, joka muutettiin matkustajakäyttöön 25 vuotta sitten ja on edelleen samannäköinen ja erittäin hyvässä kunnossa. Tässä projektissa on oma hohtonsa. Toisaalta merkittävin voisi yhtä hyvin olla vaikkapa Silja Serenaden suurimpien salonkien suunnittelu ja sisustus.
Studio55.fi/ Erja Haverinen
Sisustusarkkitehti kertoo: Näin ruotsinlaivojen glamour syntyi!
Nämä ovat maailman ylellisimmät jahdit
Suomeen uusi "käänteentekevä" risteilylautta – Näin se poikkeaa perinteisistä matkustajalaivoista
Uskomattomia sviittejä ja urheilukenttiä – Katso kuvat Suomessa rakennetuista huippuristeilijöistä!
Näin menee laivanrakennuksella taantumassa
Tämän takia suomalaista laivanrakennusta arvostetaan maailmalla
Maailman paras työ? Suomalainen Teijo nauttii matkoista loistoristeilijöillä ympäri maailman
Laivalla sattuu ja tapahtuu – lue hauskat tarinat
Tässä ovat maailman loistokkaimmat risteilyalukset
44 vuotta merimiehenä maailmalla: Tyttöjä, ilotaloja, hallusinaatioita myrskyssä...
Mikä ei tapa, se vahvistaa: Hämmästyttävä havainto Titanicilta pelastuneista
Katosivatko nämä laivat ja lentokoneet Bermudan kolmion syövereihin?
Kuvat: Colourbox.com ja Lehtikuva