Näin moni sähköautoilija palasi takaisin polttomoottoriin – tulotasollakin vaikutti olevan väliä

Yksi yleisimmistä syistä sähköauton hankkineiden tyytymättömyyteen oli puutteellinen latausinfrastruktuuri.

Autoteollisuuden mahtimerkit sähköistävät kiihtyvällä tahdilla mallivalikoimaa, mutta täysin suoraviivaista siirtymää sähköiseen liikenteeseen tuskin lienee odotettavissa.

Kaliforniassa tehdyn tutkimuksen mukaan joka viides sähköistetyn auton hankkinut palasi takaisin polttomoottoreiden pariin.

Täyssähköauton omistajista 18 prosenttia ryhtyi jälleen polttomotoristiksi. Ladattavan hybridin hankkineista samoin teki 20 prosenttia, Carscoops-sivusto kertoo.

Ikä ja tulotaso selittivät

Tutkimuksen tehneet Kalifornian yliopiston tutkijat halusivat selvittää, miten paikalliset sähköauton omistajat sähköautoiluun suhtautuivat.

Testiin osallistui yhteensä 4 167 kotitaloutta. Sähköautoa koskevan selkeän hankintapäätöksen teki testin aikana kuitenkin vain 1 842 vastaajaa.

Vastanneista 1 458 ilmaisi tyytyväisyyteensä täyssähköautoonsa tai ladattavaan hybridiinsä. Heistä 1 213 oli jo hankkinut uuden sähköauton ja 243 lunastanut liisaamansa sähköauton omakseen.

Vastanneista 384 kertoi kuitenkin siirtyvänsä sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon. Erääksi suurimmaksi syyksi polttomoottoriautoihin palanneet kertoivat kattavan latausinfran puuttumisen.

Myös riittävän tehokkaan kotipistokkeen puute oli erittäin yleinen tyytymättömyyden syy. Paluumuuttoon päätyneistä tämän mainitsi eräänä syynä 70 prosenttia vastaajista.

Myös vastaajien ikä korreloi jonkin verran päätöksiin. Polttomoottoreihin palanneiden joukossa oli keskimääräistä enemmän nuorempien ikäluokkien edustajia, jotka olivat vasta aloittelemassa itsenäistä elämää.

Näiden vastaajien tulotaso oli keskimäärin alhaisempi kuin sähköautoiluun kiinnittyneiden, he asuivat harvemmin pientalossa, olivat harvemmin miespuolisia ja asuivat useammin vuokralla.

Tesla vahvoilla

Huomionarvoista on, että Teslan asiakasuskollisuus oli omaa luokkaansa. Vain 11 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vaihtoi Teslan johonkin muuhun vaihtoehtoon.

Tällä saattaa tutkijoiden arvioiden mukaan olla yhteys Teslan rakentaman latausverkon ja voimalinjojen luotettavuuden kanssa.

Tutkimus ajoittui nykyisen, voimalinjojen massiivisen murroksen kynnykselle eli vuosiin 2012–2018. Tämän jälkeen sähköautoilu on edennyt pitkin harppauksin niin latausinfran kuin autotuotannonkin osalta.

Tutkimuksen johtopäätöksenä voinee pitää sitä, että kattavamman latausverkoston ja runsaan sähköautovalikoiman myötä yhä useampi ei pelkästään siirry sähköautoilijaksi vaan myös pysyy sähköisten voimalinjojen vietävänä.

Lue myös:

    Uusimmat