Polttomoottorin vetovoimaa voi olla vaikea vastustaa – näin moni sähköauton ostanut suomalainen palasi bensaan ja dieseliin

Autoilu sähköistyy odotettua nopeammin –"Toimitusajat ovat keskimäärin joviidestä yhdeksään kuukautta" 2:18
Sähköautoilu yleistyy odotettua nopeammin. Katso Viiden jälkeen -ohjelmamme raportti aiheesta.

Bensa-autoilijat ovat tämän tilaston valossa sähköautoilla ajavia uskollisempia pysymään valitsemassaan käyttövoimassa.

Sähköistettyjen autojen kaupan vauhti kiihtyi Suomessa viime vuonna. Liikenteessä on nyt jo noin 100 000 ladattavaa autoa, eli täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä.

Tekniikkamurroksessa keskustelu eri käyttövoimien hyvistä ja huonoista puolista on käynyt kiivaana. Kärkevistä puheenvuoroista huolimatta rintamalinjat eivät kuitenkaan ole ehdottomat, eivätkä asenteet esimerkiksi akselilla sähköauto-polttomoottoriauto lopultakaan niin mustavalkoisia kuin joskus voisi kuvitella.

Autoa vaihdettaessa tapahtuu nimittäin paljon siirtymää käyttövoimasta toiseen, paitsi erilaisiin hybrideihin ja täyssähköön, myös sähköstä pois.

Value Clinicin Kauppalehdelle toimittamasta aineistosta selviää, miten niin sanottu käyttövoimauskollisuus kehittyi huhti-joulukuussa viime vuonna.

Bensiini- ja sähköautoilijat valitsivat useimmin saman käyttövoiman millä edellinenkin auto kulki. Dieselinkin pito oli yli 50 prosenttia.

Käyttövoimauskollisuus 1–4/2021

  1. Bensiini 65,5 %
  2. Sähkö 62,4 %
  3. Diesel 51,6 %
  4. Hybridi, bensiini 49,9 %
  5. Plug-in, bensiini 43,0 %
  6. Plug-in, diesel 34,6
  7. Kaasu 22,8
  8. Hybridi, diesel 12,2 %

Yllä olevaa taulukkoa voi lukea toisinkin päin: esimerkiksi sähköautolla aiemmin ajaneista yli kolmasosa luopuikin täyssähköautosta ja vaihtoi johonkin toiseen käyttövoimaan.

– Yhtenä pääasiallisena syynä sähkön osalta voi olla auton lataamisesta koettu liika vaiva arjessa. Vaikka julkinen latausinfra kasvaa jatkuvasti, niin arjen mahdollistajana kotilatausasema on tärkeä monelle, tulkitsee Value Clinicin asiakkuusjohtaja Jouni Tuominen.

– Nähdäkseni käyttövoimasiirtymiin vaikuttaa autoilijoiden omien kokemuksien lisäksi poliittinen keskustelu eri käyttövoimien kohtelusta tulevaisuudesta sekä median joskus räväkkäkin uutisointi.

Useimmiten muihin käyttövoimiin siirryttiin dieselhybridistä, kaasusta ja plug-in-dieselistä.

Mihin siirryttiin?

Mihin käyttövoimaan sitten siirryttiin, jos vanha ei miellyttänyt? Esimerkiksi bensiiniautoa käyttäneistä 20,5 prosenttia siirtyi dieseliin, bensiinihybridiin 6,9 prosenttia ja ladattavaan bensiinihybridiin 4,5 prosenttia. Bensiinistä sähköön siirtyi 1,6 prosenttia.

Sähköautosta kato kävi eniten bensiiniin, johon siirtyi 14,2 prosenttia. Ladattavaan bensiinihybridiin siirtyi 10,3 prosenttia ja dieseliin 9,9.

Dieselistä siirryttiin eniten bensiiniin. Ladattavat bensiinihybridit näyttävät olevan monelle askel kohti täyssähköautoa, sillä se keräsi eniten siirtyjiä niihin, 18,4 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat