Kesäkuun alussa voimaan astuvan uuden tieliikennelain myötä Suomeen saadaan uusi katutyyppi.
Pyöräkatu on katu, jossa saa ajaa autolla, mutta autoilijoiden on annettava pyöräilijöille esteetön kulku. Pyöräkadun alkaminen ja päättyminen on ilmoitettu liikennemerkeillä.
Pyöräkadulle ei ole laissa määritelty tiettyä nopeusrajoitusta, kuten piha- tai kävelykadulle, vaan nopeusrajoitus osoitetaan erillisin liikennemerkein. Suunnitteluohjeistuksen mukaan rajoituksen tulisi olla enintään 30 kilometriä tunnissa.
– Olennaista on sovittaa ajonopeus pyöräilyn mukaiseksi – tietenkin nopeusrajoituksen sallimissa rajoissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.
Pyöräkadulla pysäköinti
Pääsääntöisesti ajoneuvon saa pyöräkadulla pysäköidä ainoastaan merkitylle pysäköintipaikalle. Poikkeuksena polkupyörät ja mopot, jotka saa pysäköidä myös jalkakäytävälle, mikäli se ei haittaa jalkakäytävällä kulkemista.
Vammaisen pysäköintiluvalla varustetun ajoneuvon saa puolestaan pysäköidä pyöräkadun ajoradalla muuallekin kuin pysäköintipaikalle, kunhan pysäköinnistä ei aiheudu kohtuutonta haittaa.
Pyöräkadun päättymisestä kertova merkki ei sisällä samanlaista väistämisvelvollisuutta kuin pihakadun ja kävelykadun päättymisestä kertovat merkit.
– Väistämisvelvollisuus määräytyy tavalliseen tapaan liikennevalon tai liikennemerkin mukaisesti ja jos näitä ei ole, on kyseessä tasa-arvoinen risteys, Vesalainen alleviivaa.
Autoliitto muistuttaa, että pyöräkatu on katutyyppinä uusi eikä siihen liittyvistä liikennesäännöistä ole vielä oikeuskäytäntöä.
Lähde: Autoliitto