Jos Suomen ja Venäjän välille päädyttäisiin pystyttämään aita, puhuttaisiin yli tuhat kilometriä kattavasta rakennusprojektista. Hintalappuun olisi luettava mukaan myös valvonta ja pohjatyöt.
Kauppalehden juttu on julkaistu alun perin 20. marraskuuta 2021.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen ehdotti Demokraatti-lehden haastattelussa viime viikolla, että hallitus selvittäisi sitä, pitäisikö Suomen itärajalle rakentaa aita.
Lue myös: Mitä jos tilanne Puolan ja Valko-Venäjän rajalla toistuisi Suomessa? Kokoomuksen Vestman: "Tämän taakse hallitus ei voi mennä"
Raja-aidan rakentamiseen ei olisi STT:n haastatteleman Rajavartiolaitoksen tilanne- ja riskianalyysikeskusta johtavan Mikko Lehmuksen mukaan lainsäädännöllistä estettä.
Kokoomus puhui tarkkaan ottaen potentiaalisimpien ylityspaikkojen aitaamisesta.
Mutta mitä maksaisi koko itärajan aitaaminen?
"Ei verkkoaita mitään pidä"
Suomen ja Venäjän valtakunnanrajan virallinen pituus on 1 343,6 kilometriä. Siitä maarajan osuus on 1 289,6 kilometriä, josta pitää vielä vähentää järvien osuus 125,7 kilometriä. Näin aitaa pitäisi rakentaa kaikkiaan 1 163,9 kilometriä.
Aluesuojaukseen erikoistuneen A-Aidat Oy:n toimitusjohtaja Aki Hynninen kertoo, että jos raja-aidaksi asennettaisiin niin sanottua armeijatyypin aitaa, sen metrihinta on karkeasti noin 60 euroa.
– Mutta eihän se verkkoaita mitään pidä. Eihän siitä nyt juoksemalla tulla läpi, mutta ei mikään aita pidätä jos ihmisillä on työkalut mukanaan. Aitaa pitäisi myös valvoa ja se vasta maksaakin. Aidan rakentaminen on tässä suhteessa pienin kustannus, Hynninen muistuttaa.
– Sellainen aita, jonka päälle asetetaan natolankaa, maksaisi noin 100 euroa metriltä. Latviassa on asennettu raja-aidaksi tiheäsilmäistä hitsattua verkkoa, jota ei pitäisi pystyä pihdeillä rikkomaan. Senkään kustannus ei olisi kuin korkeintaan noin 200 euroa metriltä.
Aidan rakentaminen edellyttäisi myös metsätien rakentamista
Hynninen huomauttaa, että aidan kustannuksiin pitäisi laskea myös pohjanteko.
– Eli sinne itärajalle pitäisi rakentaa aidansuuntainen metsäautotie, Hynninen sanoo.
Mitä metsäautotien rakentaminen sitten maksaisi? Etelä-Savon Metsänhoitoyhdistys arvioi vuonna 2018, että uuden metsätien teon kustannukset ovat tyypillisesti vähintään 14 000 - 17 000 euroa/kilometri + alv. Siis vähintään. Suot ja kalliot voivat nostaa paikoin hintaa tuosta tuntuvasti.
Mutta jos laskelmassa lähdettäisiin siitä, että metsätie maksaisi 20 euroa metriltä ja raja-aita tehtäisiin Latvian mallin mukaan tiheäsilmäisestä hitsatusta verkosta, joka maksaa noin 200 euroa metri, niin aidan kustannus olisi 220 euroa metri. Näin koko rajan mittainen aita tulisi maksamaan noin 256 miljoonaa euroa.
"Meksikon muuri" maksaisi Suomessa 21 miljardia
Yhdysvalloissa yksi Donald Trumpin vaalilupauksista oli rakentaa maan etelärajalle aita, jonka Meksiko maksaisi. Kaikkiaan 727 kilometrin pituisen aidan rakentaminen tuli lopulta maksamaan amerikkalaisille veronmaksajille 13 miljardia euroa eli noin 17 900 euroa metri.
Jos Suomessa tehtäisiin itärajalle aitaa näillä kustannuksin, tulisi aita maksamaan lähes 21 miljardia euroa.