Näin paljon suomalaiset voisivat maksaa sähköauton lataamisesta kuukaudessa – boomereiden kipuraja on niin matala, ettei sillä saisi edes tankillista bensaa

3:45img
Sähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa pienentämään sähkölaskua, jos kaveriksi hankkii myös V2G-yhteensopivan laturin. Virran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen kertoo, että ratkaisuja on jo markkinoilla.
Julkaistu 10.11.2022 07:20

Ville Järveläinen

Vaihtoautoketju Kamuxin teettämä kysely paljastaa, kuinka paljon rahaa suomalaiset ovat valmiita pistämään auton lataamiseen kuukaudessa. Osalla kipuraja on niin tiukka, ettei summalla saisi bensatankkiakaan piripintaan.

Kamuxin teettämän Suomalaiset autokaupoilla 2022 -kyselyn perusteella keskiverto suomalainen autoilija olisi valmis maksamaan sähköauton lataamisesta enintään 126 euroa kuukaudessa.

Yli tuhannen vastaajan kyselyssä nousi kuitenkin esiin isojakin eroja eri ikäisten autoilijoiden sekä tietyn merkkisillä autoilla ajavien välillä.

Esimerkiksi 18–24-vuotiaat ovat valmiita käyttämään autonsa lataamiseen jopa 273 euroa kuukaudessa, kun taas 55–64-vuotiaiden kipuraja tulee vastaan jo 84 eurossa. Tällä summalla saisi keskiviikon hinnoilla vajaat 40 litraa 95-oktaanista bensiiniä, eli monen perusauton tankki jäisi pahasti vajaaksi.

Lue myös: Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"

– Tässä mahdollisesti näkyy se, että bensiinin ja dieselin korkeat hinnat ovat olleet jo arkipäivää etenkin nuoremmille ja sähköauton lataukseen ollaan sitä kautta valmiit käyttämään enemmän rahaa, Kamuxin maajohtaja Jani Koivu toteaa tiedotteessa.

Alueellisesti tarkasteltuna eniten autonsa lataamisesta ovat valmiita käyttämään eteläsuomalaiset, joiden hintakatto menee 140 eurossa kuukaudessa. Lappilaiset eivät halua maksaa autonsa lataamisesta yli 99 euroa kuukaudessa.

Bemarikuskit maksuhalukkaimpia

BMW:llä ajavien vastaajien kipuraja latauskuluissa menee 229 eurossa. Hieman yllättäen seuraavaksi eniten ajamisestaan olisivat valmiita maksamaan Dacialla ajavat, joille 224 euron lasku olisi vielä hyväksyttävä.

Kaikkein vähiten lataamisesta ovat valmiit maksamaan Renault-kuljettajat, joiden mielestä lataamisen pitäisi järjestyä enintään 80 eurolla per kuukausi.

Maksuhalukkuus nousee vastausten perusteella käsi kädessä ajokilometrien kanssa. Vuodessa yli 30 000 kilometriä ajavat maksaisivat kuukaudessa enintään 214 euroa ja alle 5 000 kilometriä ajavat korkeintaan 90 euroa.

– Tässä näkyy selkeästi se, että mitä enemmän sähköautoa käyttää, sitä halukkaampi siihen on myös panostamaan. Monelle sähköautoon vaihtavalle käy helposti niin, että vaikka latausmaksu voi ensin mietityttää, niin pian huomaa, että polttomoottoriautoon verrattuna kulut ovatkin maltilliset, Koivu pohtii.

Koivu muistuttaa, että vaikka sähkön hinta onkin noussut, ovat sadan kilometrin ajon latauskulut huomattavasti pienemmät kuin saman matkan bensakulut, vaikka alla olisikin isompi sähköauto. Jos sähköstään maksaisi esimerkiksi 35 senttiä kilowattitunnilta, jäävät sadan kilometrin sähköautoilun kustannukset alle yhdeksään euroon, vaikka alla olisikin isompi sähköauto ja kulutus olisi 25 kilowattituntia satasella.

– Jos taas bensalla kulkevan auton kulutus on seitsemän litraa ja E95-bensan hinta on kaksi euroa litralta, sadan kilometrin matka maksaa 14 euroa ja 9 litran kulutuksella 18 euroa, Koivu selventää.

Lue myös: Töpselihybridi toimii monelle "porttihuumeena" – 83 prosenttia ladattavilla ajavista hankkimassa seuraavaksi täyssähköauton

Lähde: Kamux

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot