Suomalaisten kiinnostus sähköautoja ja muita vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevia autoja kohtaan on korkeampi kuin koskaan. Perinteisestä bensa- tai dieselautosta sähköön siirtyminen herättää silti tiettyjä kysymyksiä.
Sähköautot kasvattavat suosiotaan jatkuvasti. Viime vuonna niiden määrä peräti kaksinkertaistui, ja vuoden lopussa niitä oli rekisterissä jo 10 000. Kesällä niiden osuus kaikista ensirekisteröinneistä ylitti 10 prosenttia.
Vaikka käytettyjen sähköautojen markkina onkin vielä melko pieni, päätti vaihtoautoketju Kamux selvittää, millaisia toiveita suomalaisilla on sähköautoihin liittyen.
Kamuxin yli tuhannen vastaajan Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus paljastaa, että kolme kaikkein isointa toivetta ovat mahdollisimman pitkä toimintamatka, matalat käyttökustannukset sekä nopea latausaika.
Lue myös: Pääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta?
"Valtava asennemuutos"
Konalan Kamuxin myyntipäällikkö Hannes Vuorma kertoo yhtiön tiedotteessa, että sähköautoa harkitseva pohtii tarkkaan, kuinka hyvin auton toimintamatka ja latausmahdollisuudet soveltuvat omiin tarpeisiin. Näitä koskevat kysymykset ovat tuttuja myös automyyjille, mutta tilanne on täysin eri kuin vielä muutama vuosi sitten.
– Asennemuutos on ollut valtava niinkin lyhyessä ajassa kuin kolmessa vuodessa. Suuri merkitys on varmasti sillä, millaisia teknologisia harppauksia sähköautoissa on otettu viimeisten vuosien aikana. Vielä kolme vuotta sitten moni saattoi ajatella, että periaatteessa sähköauto kuulostaa hyvältä, mutta olosuhteet eivät vielä mahdollista sellaisen sujuvaa käyttöönottoa. Nyt puitteet sähköautoilulle ovat jo hyvät, ja jatkossa ne vain paranevat, toteaa Vuorma.
Lue myös: Asiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"
Kiinnostus vaihtoehtoisiin käyttövoimiin kasvussa
Danske Bankin tänään perjantaina julkaistusta barometrista käy ilmi, että lähes puolet auton hankintaa suunnittelevista harkitsee sähkö-, hybridi- tai kaasuauton ostamista. Vuosi sitten osuus oli 39 prosenttia, ja vuonna 2015 vain 15 prosenttia.
– Mediahuomio, teknologian kehittyminen ja tietoisuus ympäristöasioista ovat selvästi nostaneet kiinnostusta, Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri kertoo yhtiön tiedotteessa.
Dansken runsaan 1 500 vastaajan barometri paljastaa, että korkea hinta on edelleen merkittävin syy olla hankkimatta vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa autoa, mutta eniten ovat yleistyneet huoli riittävästi toimintamatkasta ja jälleenmyyntiarvon kehittymisestä.
– Auton kalleus on erityisesti tällä hetkellä bensiinikäyttöisellä ja vanhemmalla autolla ajaville syy olla hankkimatta vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa autoa. Rajallinen toimintamatka huolettaa muita useammin Pohjois-Suomessa asuvia, Kuuri kertoo.
Lue myös: Hallitus on satsaamassa biokaasuun, vaikka se on ajautumassa sivuraiteelle henkilöautojen polttoaineena
Lähteet: Kamux, Danske Bank