Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Millaisten asioiden pitäisi soittaa hälytyskelloja koeajolla?
Vastaus: Autoon perehtyminen ja huolellinen koeajo ovat onnistuneen autokaupan peruspilarit.
Monella autoliikkeellä on palveluita, joissa näkemättä ostettu auto toimitetaan kotiin. Vaikka toimitushetkellä ostajalla vielä olisikin mahdollisuus perääntyä, on kynnys tähän monella ostajalla varmasti varsin korkealla.
Lue myös: Miten varmistua käytetyn auton kunnosta ja turvallisuudesta ennen ostopäätöstä?
Itse en missään tapauksessa ostaisi autoa pelkkien kuvien perusteella vaan menisin aina myyjän luo koeajolle ja toteamaan auton kunnon itse.
Koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa sillä eniten aikoo ajaa.
Ennen koeajolle lähtöä on syytä tarkastaa, että autossa on polttoainetta. Usein vaihtoautojen tankit ovat niin tyhjiä, että auto liikkuu eteenpäin lähinnä polttoaineen höyryillä. Pyydä autoliikettä tankkaamaan auto tai mikäli he eivät tähän suostu, käy itse hakemassa polttoainetta sen verran, että saat tehtyä riittävän pitkän koeajon.
Ennen koeajoa, sen yhteydessä tai jälkeen on kiinnitettävä huomiota paitsi auton nykytilaan – myös sen menneisyyteen.
On asioita, joiden ilmi tullessa ostohousujen jalkaan kiskominen on syytä keskeyttää ja siirtyä etsimään seuraavaa.
Rekisteristä poistot ja maksamattomat verot
Auton historia- ja verotietoihin pitää tutustua huolellisesti. Tämä onnistuu näppärästi Traficomin verkkopalvelussa.
Sillä, tekeekö tämän jo ennen autoon tutustumista ja koeajoa vai vasta niiden jälkeen, ei ole olennaista merkitystä – sen sijaan sillä, että kyseiset tiedot on kahlattu läpi ja ymmärretty ennen ostopäätöksen tekoa, on.
Lue myös: Jopa 40 000 autoilevaa suomalaista jää vuosittain kiinni tämän velvollisuuden laiminlyönnistä – perintäpäällikkö Vesa varoittaa tuhansien eurojen laskusta
Puuttuvat huoltomerkinnät ja tietojen paikkansapitämättömyys
Koeajon yhteydessä on syytä tutustua huolellisesti auton asiakirjoihin sekä huoltokirjan merkintöihin.
Samalla pitää varmistaa myynti-ilmoituksessa kerrottujen tietojen paikkansapitävyys: Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä sekoitetaan usein toisiinsa, jolloin myynti-ilmoituksessa voidaan väittää autossa olevan ajonvakautusjärjestelmä, vaikka siinä oikeasti olisikin vain vetoluistonesto.
Auto on likainen tai sen yleisilme nuhruinen
Myös auton yleistä ilmettä kannattaa tarkastella: Katsele puhdasta autoa, hyvässä valossa, eri kulmista, varmistuaksesi siitä, ettei sen kyljissä ole naarmuja, ovenlyömiä tai muita kolhuja. Tutki erityisen tarkasti myös konepellin etureuna, tuulilasi, puskurien kulma ja vanteet.
Mikäli auto on likainen, pyydä myyjää pesemään se. Mikäli myyjä ei tähän suostu, pitää taas hälytyskellojen alkaa kilistä.
Vertaile myös vasemman ja oikeanpuoleisia valoumpioita toisiinsa sekä edessä että takana. Mattaantuneen umpion uusiminen tulee monesti yllättävän kalliiksi. Jos toinen umpio on kuluneempi kuin toinen, saattaa autoa olla kolarikorjattu.
Vastaava syyni on syytä tehdä myös auton sisäosiin: Katsele, ovatko verhoilut ehjät ja puhtaat. Kiinnitä huomiota myös kattoverhoiluun.
Lue myös: Älä möhli autopesuun ajaessa – ota huomioon ainakin nämä asiat
Perustarkastuksia laiminlyöty
Tee tyypilliset, helpot tarkastukset eli varmista moottoriöljyn määrä sekä jäähdytinnesteen ja jarrunesteen määrät. Mikäli jokin niistä on alarajassa tai sen alapuolella, voi jokainen autonostaja vetää asiasta hyväksi katsomansa johtopäätökset edellisen omistajan huolellisuudesta. Myös pyyhkijänsulkien kunto antaa osviittaa asiasta.
Kannattaa tarkastaa myös valojen toiminta. Yksittäisen polttimon voi aina vaihtaa, mutta jos joka toinen valo on pimeänä, kertoo sekin jotain auton menneisyydestä.
Öljyvuodot
Öljyvuotoihin tulisi kiinnittää huomiota. Niiden havaitseminen on kuitenkin kotikonstein varsin haasteellista nykyautoissa, joissa moottorit on paketoitu muovin sisälle sekä päältä että alta.
Mikäli auton moottori on juuri pesty, on mahdollisten vuotojen havaitseminen entistä vaikeampaa.
Kolinat ja muut asiaan kuulumattomat äänet
Usein varsinkin autoliikkeissä, on vaihtoautoon sisälle pakattu auton toinen rengaskerta. Pyydä myyjää poistamaan se kyydistä ennen koeajolle lähtöä. Näin renkaat eivät heilu, kolise ja rämise auton tavaratilassa, jolloin pystyt kuulemaan mahdolliset alustan osien väljyyksistä tms. kielivät kolahdukset ja muut ylimääräiset äänet. Samalla pystyt tarkastamaan verhoiluiden kunnon renkaiden alta.
Lue myös: Auton ei missään nimessä kuulu tehdä ajaessa näin – muutaman kympin toimenpiteellä voi välttää monet harmit
Koeajon aikana kannattaa ajella tietoisesti jokainen rengas muutaman kerran pienen kuopan yli kohtuullisella nopeudella. Mikäli tämä toimenpide aiheuttaa asiaankuulumattomia ääniä, on äänenlähde selvitettävä tarkemmin.
Isolla pysäköintialueella kannattaa myös pyöriä tiukkoja ympyröitä molempiin suuntiin. Jos tällöin kuuluu paukahduksia tai nakutusta, on yleensä orastava vika olemassa.
Loppuun kuluneet renkaat
Muista tarkastaa molempien rengassarjojen kaikkien renkaiden kunto – siis myös niiden, jotka eivät ole auton alla. Usein myyjä tuputtaa näistä näytille vain yhtä rengasta, mutta ainakin henkilökohtaisesti pyydän aina saada nähdä kaikki neljä rengasta. Samalla tarkastan, että rengassarjan kaikki renkaat ovat keskenään samanmerkkisiä ja tasaisesti sekä suurin piirtein yhtä paljon kuluneita.
Renkaiden kunto on tärkeää selvittää, koska varsinkin tuumakooltaan hiukan suurempien renkaiden hankintatarve nostaa auton hintaa yllättävän paljon. Jos autoon pitää heti hankkia molemmat rengaskerrat, saatetaan puhua tiettyjen rengaskokojen kohdalla jopa 1500-2000 euron lisähinnasta.
Säätövarat eivät riitä hyvään ajoasentoon
Säädä ajoasento huolellisesti ennen koeajolle lähtöä. Näin varmistat, että penkin ja ratin säätövarat riittävät.
Sama varmistus on syytä tehdä myös muiden autoa käyttävien perheenjäsenten osalta.
Lue myös: Tässä mokaa moni konkarikin: Tiedätkö, mitä pitää tehdä, kun hyppää vieraan auton rattiin?
Selviä vikoja
Koeajolle lähdettäessä – tai sen aikana – on syytä tarkastaa auton kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien toiminta.
Esimerkiksi ABS-jarrujen toiminnan pystyy tarkastamaan tekemällä hätäjarrutuksen riittävän suurella, sora-, lumi- tai jääpintaisella pysäköintialueella.
Tehottomat valot
Jos ajaa paljon pimeällä, on auton valojen tehokkuus ja valojärjestelmän toiminta päästävä toteamaan. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä. Tällöin on fiilisteltävä erikseen sekä lähi- että kaukovalojen kantamia.
”Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehuu” -ajatteluun sortuminen
Autokaupoille kannattaa ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista. Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa – tai siitä huolimatta, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen, esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen.
Moni autoliike on toki tehnyt autolleen niin sanotun vaihtoautotarkastuksen. Henkilökohtaisesti kuitenkin luotan mieluummin puolueettoman tahon tekemään kuntotarkastukseen kuin ”Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehuu” –ajatteluun. Kuntotarkastuksen kustannuksia voi yrittää jakaa myyjän kanssa.
Vaihtoautotakuu tuo turvaa ostajalle. Takuuehtoihin on kuitenkin syytä tutustua huolellisesti. Saattaa olla, että takuu kattaa vain moottorin ja voimansiirron – ei oheislaitteita niiden ympärillä.
Muistilista käytetyn auton ostajalle
- Selvitä historiatiedot Traficomin palvelusta.
- Perehdy auton asiakirjoihin ja huoltokirjan merkintöihin.
- Tarkasta auton luona myynti-ilmoituksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys.
- Tutki auton yleisilme ulkoa ja sisältä.
- Tee perustarkastukset öljylle, nesteille ja valoille.
- Tutki, onko havaittavia öljyvuotoja.
- Tarkasta mahdollisuuksien mukaan kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien moitteeton toiminta.
- Tarkasta molempien rengassarjojen kunto sekä selvitä kyseisen rengaskoon osalta renkaiden uusimiskustannukset.
- Tee riittävän pitkä koeajo.
- Säädä ajoasento huolellisesti.
- Sulje radio ja kuuntele autosta lähteviä ääniä.
- Varmistaaksesi valojen tehokkuus, pyydä auto yön yli koeajoon.
- Varmista, onko autossa havaittavissa viitteitä kolarikorjauksesta.
- Varmimman tuomion auton kunnosta saa viemällä sen puolueettomaan kuntotarkastukseen.
- Selvitä mahdollisen rahoituksen todelliset kustannukset.
- Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.
- Dokumentoikaa kauppa huolellisesti.
- Ostajan tulee saada voimassa oleva rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa tai varmenne.
- Lisäksi tulee laatia luovutus- ja kauppakirja molemmille kaupan osapuolille.
- Huolehdi, että ostamassasi autossa on haluamasi vakuutusturva voimassa heti ostohetkestä alkaen.
- Tee ilmoitus omistajanvaihdoksesta seitsemän vuorokauden sisällä auton luovutushetkestä.
Lue myös: Ammattimies kehottaa tarkistamaan nämä asiat, kun haet auton määräaikaishuollosta – "Valitettavasti täyttä totta"