Millaiset huollot ja korjaukset autoilijan pitäisi jättää ammattilaiselle? Tässä hyvä nyrkkisääntö!

6:20img
Renkaanvaihto on yksi toimenpide, joka tulee jättää ammattilaiselle, mikäli itseltä ei löydy kunnollisia työkaluja ja riittävästi osaamista operaation suorittamiseksi oikein ja turvallisesti.
Julkaistu 11.09.2021 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Millaiset auton huolto- ja korjaustoimenpiteet tulisi jättää ammattilaisille?

Vastaus: Nykyaikaiset autot vaativat osaamisen lisäksi erikoistyökaluja. Mikäli jompaakumpaa ei ole, kannattaa homma jättää suosiolla ammattilaisten hoidettavaksi.

Viime viikolla, tällä samaisella palstalla, korostin huolto-ohjelman noudattamisen merkitystä ja kehotin korjaamaan tai korjauttamaan viat heti niiden ilmaannuttua. Samaisessa yhteydessä painotin, että autosta on syytä huolehtia myös huoltojen välillä.

Lue myös: On olemassa huoltotoimenpiteitä, joiden kanssa autoilijan ei pidä koskaan viivytellä – tässä ylivoimaisesti paras tapa säästää korjauskuluissa

Jos auton kuitenkin haluaisi huoltaa tai korjata itse, kannattaa arvioida omaa osaamista ja työkaluja. Jos jompikumpi hiukankin epäilyttää, ei puuhaan kannata itse ryhtyä

Hyvä nyrkkisääntö on, että tavallisen käyttäjän, ilman erikoisosaamista, kannattaa tehdä autolleen ainoastaan niitä toimenpiteitä, jotka on ohjeistettu kyseisen auton käyttöohjekirjassa. Muu on viisainta jättää ammattilaisten hoidettavaksi.

Käytännössä tämä usein tarkoittaa sitä, että huollot ja korjaukset olisi pääsääntöisesti syytä teettää korjaamolla – huoltojen välillä tehtävät säännölliset tarkastukset sen sijaan voi hyvin tehdä itse. 

Tarkasta ainakin nämä

Moottoriöljyn määrä tulisi tarkastaa säännöllisesti – esimerkiksi joka toisen tankkauksen yhteydessä. Ohjeet öljyn tarkastukseen löytyvät oman auton käyttöohjekirjasta. Jotta tarkastettaessa saa totuudenmukaisen kuvan öljymäärästä, on tärkeää, että tarkastus tehdään tasaisella alustalla.

Samalla, kun tarkastaa moottoriöljyn määrän, on syytä tarkastaa, että jäähdytinnestettä, jarrunestettä ja lasinpesunestettä on riittävästi. Yleensä sekä jäähdytinneste- että jarrunestesäiliön kyljessä ovat MAX- ja MIN-merkinnät, joiden välissä nestepinnan tulee olla.

Auton käyttöohjekirja kertoo, kuuluuko jäähdytinnesteen määrä tarkastaa moottorin ollessa kylmä vai lämmin. Moottorin lämpötilalla ja auton asennolla on olennainen vaikutus nestepinnan tasoon.

Mikäli joudut lisäämään öljyä tai nesteitä, kannattaa pyrkiä lisäämään samaa tavaraa, jota ko. järjestelmässä on ennestään. Itse varmistan aina autoa huollosta hakiessani, mitä öljyä tai nestettä autoon on laitettu vaihtotyön yhteydessä ja kirjoitan tämän ylös auton huoltokansioon.

Lue myös: Kesäreissu 11-metrisen jenkkimotorhomen ratissa ylitti odotukset: ”En muista milloinkaan liikkuneeni autolla, joka olisi kiinnostanut ihmisiä niin paljon”

Hyvää ennakointia on, että hankkii autotarvikeliikkeestä lisäyspullot samoja aineita jo hyvissä ajoin ennen lisäystarvetta. 

Mikäli ei ole tietoa esimerkiksi siitä, mitä jäähdytinnestettä järjestelmässä on ja lisäystarve on ilmeinen kannattaa jäähdytinjärjestelmään mieluummin lisätä vettä kuin väärää nestettä.

Tämän jälkeen auto on kuitenkin käytettävä korjaamolla, jossa jäähdytinnesteen ja veden suhde palautetaan oikeaksi. Liian laiha jäähdytinneste saattaa jäätyä tai edistää järjestelmän korroosiota.

On myös olemassa joitakin jäähdytinnesteitä, joiden mainostetaan olevan sekoituskelpoisia useimpien jäähdytinnesteiden kanssa.

Rengaspaineet kuormituksen mukaan

Myös rengaspaineita ja renkaiden kuntoa on syytä tarkkailla huoltojen välissä. Auton käyttöohjekirjassa on ilmoitettu eri paineet ajettaessa pienemmällä tai suuremmalla kuormalla. Näin ollen paineiden tarkastus on syytä tehdä aina, kun kuormausta olennaisesti muutetaan, tai ainakin kerran kuukaudessa.

Mikäli autossa on vararengas, on myös sen paine muistettava tarkastaa säännöllisesti. Tyhjästä vararenkaasta ei ole apua. 

Rengaspaineiden tarkastuksen yhteydessä kannattaa tarkastaa myös renkaiden kunto. Kulutuspinnan urasyvyys on helppo mitata tarkoitukseen tehdyllä urasyvyysmittarilla tai kahden euron kolikolla, jonka hopeinen ulkokehä on 4 millimetrin turvasuosituksen levyinen.

Lue myös: Autoilija, tätä mokaa vakuutuksesi tuskin korvaa – järki käteen sadekelillä

Säännölliset pesut lisäävät turvallisuutta ja mukavuutta

Autonkäyttäjän vastuulla on myös huolehtia valojen puhtaudesta ja toimivuudesta. Rikkoontuneet polttimot on vaihdettava ensi tilassa uusiin. 

Pitämällä auto puhtaana pysyvät valot ja lasien ulkopinnatkin puhtaina. Tuulilasi on muistettava puhdistaa säännöllisesti myös sisäpuolelta. Likaisen tuulilasin läpi havainnoiminen on tuskallisen hankalaa ja vaarallista.

Puhtaaseen autoon on kiva mennä ja tulla ulos, kun ei tarvitse pelätä vaatteiden likaantumista. Säännöllinen vahaus pari kertaa vuodessa (syksyisin ja keväisin) helpottaa puhtaanapitoa.

Pesujen välillä kannattaa tarkkailla auton maalipintaa. Linnun ulosteet on syytä pestä pois heti niiden ilmaannuttua. Linnunuloste vaurioittaa maali- ja lakkapintaa yllättävän nopeasti.

Lue myös: Saako moottoritielle liittyvää autoa väistää? Muista olennainen sääntö

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot