Vastuullisen pääsiäissuklaan tarjonta on lisääntynyt huomattavasti, kertoo yritysten vastuullisuutta tutkiva Finnwatch.
Järjestö vertaili kauppaketjujen valikoimassa olevien pääsiäissuklaiden vastuullisuutta kiinnittämällä huomioita sertifioituihin tuotteisiin.
Järjestön mukaan nyt lähes 30 prosenttia kaikista pääsiäissuklaatuotteista on todistettu vastuullisiksi.
Edellisvuosien tapaan Lidl tarjoaa tänäkin vuonna eniten suklaata, jolla on vastuullisuudesta kertova sertifikaatti. Sesongin tuotteista 64 prosenttia on vastuullista suklaata.
Selvää parannusta viime vuoteen verrattuna tekivät Kesko, S-ryhmä sekä Suomen Lähikauppa, joilla viime vuonna ei ollut juuri ollenkaan sertifioituja pääsisäissuklaatuotteita. Nyt Keskon valikoimasta noin 28 prosenttia, Lähikaupan pienten myymälöiden valikoimasta 40 prosenttia ja suurien myymälöiden valikoimasta 30 prosenttia on vastuullista suklaata. Lähikauppaan kuuluvat Siwa ja Valintatalo.
Puolestaan S-ryhmän pääsiäissuklaavalikoimasta 34 prosenttia on sertifioituja.
Myös esimerkiksi Stockman nosti vastuulliseen pääsiäissuklaan määrää 12 prosenttiin, mutta järjestön mukaan muutos on melko pieni, sillä Stockmannin Helsingin myymälässä on tarjolla yli sadan tuotteen pääsiäissuklaavalikoima.
Vastuullisuussertifiointi kertoo muun muassa sen, että suklaaseen käytetyn kaakaon tuotannossa ei ole työskennellyt ihmiskaupan uhriksi joutuneita lapsia.