Päivittäistavaraketju Lidl voittaa kilpailijansa pääsiäissuklaan vastuullisuudessa, selviää kansalaisjärjestö Finnwatchin vastuullisuusvertailusta.
Lidlin valikoimassa olevista kaakaota sisältävistä sesonkituotteista 71 prosenttia on vastuullisuussertifioitu.
Sen sijaan S-ryhmä kasvatti sertifioitujen suklaatuotteidensa valikoimaa eniten edellisvuodesta. Niiden osuus kasvoi S-ryhmässä 45 prosenttiin.
Finnwatch kertoo tiedotteessaan, että kaikki Suomen päivittäistavaraketjut Keskoa lukuun ottamatta lisäsivät vastuullisuussertifioitujen suklaiden osuutta sesonkituotevalikoimassaan. Vertailussa huomioitiin kaikki pääsiäisen sesonkituotteet, jotka sisältävät kaakaota.
Kansalaisjärjestö muistuttaa, että sertifioimattoman kaakaon tuotantoon liittyy esimerkiksi lapsityövoiman hyväksikäyttöä.