Suomalaiset ovat banaaninsyönnissä maailmanluokkaa. S-ryhmä kertoo nyt panostavansa hittihedelmän vastuulliseen tuotantoon entistä vahvemmin.
Banaani on S-ruokakauppojen myydyin hedelmä ja sitä ostetaan hurjat 45 miljoonaa kiloa joka vuosi. S-ryhmän mukaan kaikki ketjun S-ruokakaupoissa myytävät banaanit ovat jo vuosia olleet sertifioituja vastuullisuuden osalta. Nyt ketjun myymien Chiquita-banaanien vastuullisuuslupaus vahvistuu entisestään, sillä banaanit saavat tuotanto-olosuhteiden sosiaaliseen vastuuseen keskittyvän SA8000-sertifioinnin.
– Banaani löytyy lähes jokaisesta ostoskorista vuodenajasta riippumatta. Sillä on hedelmänä ihan poikkeuksellisen vakiintunut paikka suomalaisten ruokapöydissä ja eväspusseissa. Suomalainen syö keskimäärin 16–18 kiloa banaania vuodessa. Se on paljon. On hienoa, että myydyin banaanimme Chiquita on nyt entistäkin kattavammin vastuullisuussertifioitu, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Sosiaalisen vastuun auditointijärjestelmä SA8000 on yksi arvostetuimpia sosiaalisen vastuun standardeja. SA8000-auditoinnissa tarkastetaan tuotanto-olosuhteet huomioiden mm. pakkotyövoiman ja lapsityövoiman kielto, työterveyteen ja työturvallisuuteen liittyvät käytännöt, järjestäytymisvapaus, työaikakäytännöt sekä elämiseen riittävä palkkaus.
Reilun kaupan luomubanaanin osuus S-ruokakauppojen banaanin myynnistä on jo jopa viidenneksen ja osuus kasvaa joka vuosi. Ketjun banaanit tulevat pääosin Costa Ricasta ja Panamasta. Tarpeen vaatiessa niitä toimitetaan ajoittain myös Ecuadorista.
– Kun kyseessä on alkutuote, jota tuodaan Suomeen ihmisoikeuksien kannalta perinteisiltä riskialueilta, on erityisen tärkeää varmistaa koko tuotantoketjun vastuullisuus. SA8000-sertifiointi on ihmisoikeuksien kannalta kattava sertifiointi, joka huomioi elämiseen riittävän palkan työntekijöille, toteaa Ilkka Alarotu.
Lähde: SOK
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.