Merkittävien juhlapyhien liikennemäärät eivät ole palanneet koronapandemiaa edeltäneelle tasolle, kerrotaan liikenteenohjausyhtiö Fintrafficista. Juhannuksen liikennemäärät jäivät tänä vuonna yhä 6–7 prosenttia pienemmiksi kuin vuonna 2019, ja samaa ennakoidaan joulun liikenteeseen.
Yhtä tiettyä syytä muutokselle ei ole tiedossa, kertoo toimitusjohtaja Aapo Anderson Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.
– Veikkaamme, että suurin merkitys on bruttokansantuotteen muutoksilla, se vaikuttaa varsinkin raskaan liikenteen puolella. Ja polttoaineen hinta on noussut, joten turhaa ajelua vältetään. Etätyölläkin on vaikutus, mutta ei niin suuri, hän sanoo.
Tänä jouluna menoliikenteen vilkkain päivä tulee Fintrafficin mukaan olemaan perjantai 22. joulukuuta, mutta sen liikennemäärät ovat vain kaksi prosenttia suuremmat kuin tavanomaisena talviperjantaina. Etelä-Suomessa liikenne on vilkasta jo aamupäivästä alkaen, Pohjois-Suomessa tiet täyttyvät iltapäivästä. Kiireisin tieosuus tulee olemaan tänäkin vuonna nelostie Helsingistä Heinolaan.
Paluuliikenteessä ruuhkaisinta tulee olemaan tapaninpäivänä eli tiistaina 26. joulukuuta noin kello 14–18. Joulun ruuhkia helpottaa tämän joulun osuminen viikonlopulle, jolloin liikenne jakautuu usealle päivälle.
Kunnon turvavälit tuovat sujuvuutta
Anderson muistuttaa, että ruuhkassa ajaessa joustava ajotapa ja pitkät turvavälit ovat turvallisuuden kannalta hyvin tärkeitä. Kunnon turvavälien pitäminen sujuvoittaa selvästi koko letkan kulkemista.
Liikenteen shokkiaaltoja syntyy muun muassa silloin, kun joku joutuu jarruttamaan. Letkassa seuraavanakin tuleva joutuu jarruttamaan, samoin tätä seuraava, ja näin syntyvä shokkiaalto hidastaa siihen joutuvien matkaa ja aiheuttaa ruuhkautumista.
– Tärkeintä on ottaa malttia liikenteeseen. Muiden ajattelu on tärkeää, koska liikenne on sujuvampaa, jos ei ole hirveää pumppausliikettä ja turvavälit pysyvät hyvinä, Anderson sanoo.
Myös ajokeliä kannattaa pitää visusti silmällä: ketjukolareille altistavat liukas keli ja liian lyhyet turvavälit. Ajantasaista tietoa muun muassa ajokelistä, ruuhkatilanteesta ja liikenteen häiriöistä saa Fintrafficin verkkopalvelusta tai älypuhelinsovelluksesta.
Ruuhkat eivät jakaudu
Koronapandemian myötä etätyöstä tuli arkinen mahdollisuus monille suomalaisille, ja ruuhkassa istuminen tuskin miellyttää ketään. Lähtevätkö ihmiset nykyään aiemmin vaikkapa juhannusmökille ja viimeistelevät työviikon etänä välttääkseen ruuhkia?
– Meidän tilastonikkarimme katsoi tätä juhannuksen osalta. Pääkaupunkiseudun ruuhkaisimman tunnin menoliikenne oli tänä vuonna noin 10 prosenttia pienempi kuin 2019 juhannuksen aatonaattona, mutta ei vaikuta siltä, että ruuhkat jakautuisivat useammalle päivälle, Anderson kertoo.
Fintrafficin STT:lle kokoamassa vertailussa eniten juhannuksen aatonaaton henkilö- ja pakettiautoliikenne on pienentynyt vuodesta 2019 valtatie 7:llä Porvoon kohdalla (–16 prosenttia) ja valtatie 3:lla Nurmijärven kohdalla (–14 prosenttia).
Valtatie 7:n osalta Anderson tietää sanoa, että kyse on pitkälti rajaliikenteen hiljenemisestä sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyksen Ukrainaan helmikuussa 2022. Muihin muutoksiin ei välttämättä ole yksiselitteistä syytä.
– Paikalliset asiat voivat vaikuttaa (eri mittauspisteillä), eikä sen suurempia selityksiä löydy.
Lue myös: Lähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"
Bensan hinta ei hidasta
Henkilö- ja pakettiautoliikenteen keskinopeudet ovat pysyneet liki pilkulleen samoina senkin jälkeen, kun Venäjän suurhyökkäys Ukrainaan sai energian hinnat pomppaamaan – vaikka hitaammin ajamalla säästäisi rahaa. Miksi vauhdin hinta ei näy keskinopeuksissa?
Andersonin mukaan energiankulutuksen kasvu alkaa näkyä, kun nopeus ylittää 80–90 kilometrin tuntivauhdin. Hän arvelee, että ihmiset vain ovat hyvin tottuneet ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti. Suurissa ylinopeuksissa on hänen mukaansa pientä vähenemää, johon energian hinta on voinut vaikuttaa.
– Luulen, että ihmiset enemmän ja enemmän tiedostavat tätä energian kustannusta. Voi olla, että joku luopuu autosta kokonaan tai miettii tarkkaan, lähteekö ajamaan. Mutta kun lähdetään, sitten mennään liikennevirran mukaisesti. Fiksut autoilijat ymmärtävät, ettei ihan hirveästi kannata poiketa siitä, hän sanoo.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää