Takit ovat usein kalliita ja moni pitää niitä sijoituksina, joita voi käyttää usean vuoden ajan. Sen takia on tärkeää, että kiinnität huomiota takin yksityiskohtiin, jotka paljastavat, onko sijoitus rahojesi arvoinen.
Kestävän muodin puolestapuhuja Andrea Cheong on nostanut tikunnokkaan H&M-vaateketjun uutuusmalliston edulliset talvitakit. Andrean paljonpuhuvasta TikTok-videosta on uutisoinut ainakin The Sun.
Videolla Andrea esittelee H&M:n yksirivistä talvitakkia, joka maksaa Suomessa 59,90 euroa. Naisen mukaan takki ei ole hintansa arvoinen investointi.
Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.
– Ostamalla tällaisen takin olisi kuin heittäisi viisikymppiä roskikseen, Andrea toteaa.
Lue myös: Testasimme 12,90 euroa maksavat Prisman suosikkifarkut ja kysyimme, voivatko ne olla eettiset
Nämä asiat halvassa takissa oli vikana
Ensimmäisenä Andrea esittelee takin hihojen nappeja, jotka eivät todellisuudessa ole edes aitoja nappeja vaan pelkkiä koristeita.
– Se nyt on vain törkeää, hän summaa nappien toimimattomuuden.
Seuraavaksi Andrea esittelee takin oikeat napinreiät, jotka näyttävät epätasaisilta ja keskeneräisiltä. Syy on se, että niiden teossa käytetty terä ei todennäköisesti ole ollut tarpeeksi terävä leikkaamaan kangasta tehokkaasti.
Myös takin malli ja leikkaus on naisen mukaan halpaa tekoa. Takapuolelta takki ei ole ommeltu symmetrisesti vaan vähän sinne päin.
Takin materiaali on myös huonoa. Se on vain 16 prosenttisesti villaa ja valtaosa polyesteria eikä Andrean mukaan pidä sinua lämpimänä.
– Se on täydellinen esimerkki jostain, mitä ei todellakaan olisi tarvinnut valmistaa, hän summaa.
Beigen takin lisäksi Andrea arvioi mustan polyesterisen talvitakin. Videolla hän näyttää, kuinka mustan takin pinta ikään kuin kiiltelee valossa. Efekti johtuu siitä, että takki on tehty synteettisestä materiaalista eikä villasta.
– Mielestäni tällaiset vaatteet käyttävät hyödyksi kuluttajaa. Lisäksi niiden myyntietiketit ovat harhaanjohtavia, Andrea toteaa videon lopussa.
Takeissa on isot vihreät laput, joiden mukaan ne on valmistettu kierrätetystä polyesterista. Andrean mukaan ne eivät todellisuudessa ole minkään arvoisia ja johtavat kuluttajia harhaan.
Vaateketjua on tänä syksynä syytetty viherpesusta. Erityisesti pikamuotiketjun Conscious choice -valikoiman vaatteet eivät kanteen mukaan ole vastuullisia tai ympäristöystävällisiä, vaan kyse on harhaanjohtavasta markkinoinnista.
Katso myös: Mikä on BSCI ja mitä tehdaslistoista pitäisi päätellä? Asiantuntija arvioi, onko markettimuoti eettistä. Juttu jatkuu videon alla.
3:41
Lue myös: Suomalaiset ovat hulluina markettien vaatteisiin – MTV Uutiset selvitti, miksi "ruokakauppamuoti" myy
Kaikilla ei ole varaa kalliiseen laatuun
Moni kuluttaja kommentoi Andrean videota.
– Olen säästänyt ansiostasi niin paljon rahaa, koska olen nykyään järkevämpi shoppailija, kommentoi eräs.
– Reiluuden nimissä ostin H&M:stä takin seitsemän vuotta sitten ja se on edelleen yksiä kauneimpia asioita, joita omistan. Se on siis joko hitti tai huti, kommentoi kolmas.
Moni on myös kommentoinut sitä, ettei jokaisella ole varaa ostaa 200 euron villakangastakkia, vaan he joutuvat tyytymään edullisemman hintaluokan polyesteritakkeihin.
– Tuollainen villakangastakki ei koskaan mene pois muodista. Oikeasti on järkevämpää säästää rahaa korkeamman prosentin villasekoitteeseen, joka kestää sinulla loppuelämäsi, neuvoi eräs katsoja.
Moni neuvoi myös metsästämään kirpputoreilta edullisia villakangastakkeja.
– Ostin äskettäin villakangastakin kirpparilta 10 punnalla, tuuletti eräs käyttäjä.
Katso myös: Kannoimme muutamia vanhoja vaatteita Siisti Kirppiksen omistajan Ekaterinan arvioitavaksi. Videolta löytyy myös vinkkejä kirppisvaatteiden hinnoitteluun ja esillepanoon.
5:32
Lue myös: Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: The Sun, TikTok ja Renewablematter