Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta sai parissa päivässä lähes 100 000 allekirjoittajaa. Aloitteen läpimeno sellaisenaan näyttää kuitenkin epätodennäköiseltä.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan allekirjoitusten nopea täyttyminen kertoo muun muassa siitä, että liikkumisen kustannukset ovat suomalaisille tärkeä asia.
Dieselin hintaa ovat viime aikoina nostaneet Niemisen mukaan monet asiat. Diesel on ollut paikoin jopa kalliimpaa kuin 95-oktaaninen bensiini.
– Dieselin hintaa nostaa muun muassa se, että sitä käytetään myös muuhun kuin liikenteeseen ja myös se, että dieseliin on tullut viime aikoina biopolttoaineen osuuksia ja niiden hinnat ovat korkeampia, hän sanoo.
Vielä pitkään maisemissa
Niemisen mukaan kuljetuselinkeinolle dieselin hinnannousu on ollut vaikea asia.
– Suomessa on pitkät etäisyydet, joten sillä on kuljetukseen erityinen vaikutus, hän sanoo.
Lue myös: |
Nieminen, että dieselautoja nähdään Suomessa vielä pitkään.
– Kun ajatellaan, että tänä vuonna myydään kuitenkin merkittävissä määrin dieselautoja, ja autot pyörivät Suomen liikenteessä parikymmentä vuotta, niin kyllä meillä aika pitkään tulee olemaan erilaisia polttomoottoriin ja dieselmoottoriin liittyviä ratkaisuja liikenteessä, Nieminen sanoo.
– Kovin nopeata vallankumousta tässä ei ole tapahtumassa. Autolla on pitkä elinkaari, Nieminen sanoo.