Virtuaalilaseista povataan vuoden 2016 kuuminta hittiä viihde-elektroniikan sektorilla. Teknavi listaa kolme kiinnostavinta tuotetta.
Suurin mielenkiinto kohdistuu laitteen käyttökokemuksen ohella hintoihin. Vielä ei tiedetä, ovatko lasit tavallisen mattimeikäläisen kukkaron ulottuvilla.
Playstation VR
Sony muutti vastikään Project Morpheus -lasiensa nimen Playstation VR:ksi. Lasit toimivat yhdessä Sonyn Playstation 4:n kanssa ja saapuvat myyntiin ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Sonyn lasien etuna on kuvan tarkkuus. Monista muista VR-laseista tuttua ”kalaverkkoefektiä” ei synny.
Playstation VR:n tarkkuus on 1920 x 1080 ja lasien pinta-ala on 5,7 tuumaa. Tämä antaa käyttäjälle 100 asteen näkökentän virtuaalimaailmassa. Lasit käyttävät oled-näyttötekniikkaa.
Sonyn lasien välittämä kuva on nopea ja sulava. Syynä on korkea 120 hertsin virkistystaajuus. Se on selvästi korkeampi kuin kilpailijoilla Oculuksella ja HTC:lla, joiden lasien virkistystaajuus on 90 hertsiä. Laseissa on yhdeksän pään liikkeitä seuraavaa lediä.
Teknavin tämän vuoden IFA-messuilla Berliinissä kokeilema Playstation VR on verrattain mukava käyttää. Lasit eivät paina päätä ja oletettavaa on, että niitä voi pitää pitkiäkin aikoja. Lasien painopiste on pään päällä, eikä silmien kohdalla. Päähineessä on nappi, jota painamalla lasit saa nopeasti pois päästä esimerkiksi pahoinvoinnin takia.
Sonyn lasien tehon taustalla on Playstation 4:n prosessori, jossa riittää potkua. Lasien seurana on erillinen boksi, joka kytketään PS4-konsoliin usb- ja hdmi-liitännän avulla. Laatikossa on myös hdmi-ulostulo, jonka ansiosta muut kuin lasin käyttäjä voivat nähdä tv-ruudulla, mitä pelaaja kokee.
Ocuus Rift
Oculuksen VR-laseja on odotettu myyntiin pitkään ja hartaasti. Näillä näkymin lasit tulevat kauppoihin ensi vuoden alkupuolella. Oculus esitteli kaupallista versiotaan laseista ensimmäistä kertaa viime kesänä. Lopullisen myyntiversion odotetaan olevan vielä kevyempi ja mukavampi käyttää. Lasien ilmankiertoa on tarkoitus parantaa, jotta käyttäjä ei hikoile pelaamisen aikana.
Oculuksen kuva on tarkkuudeltaan 2160 x 1200 eli hieman tarkempi yhtä silmää kohden kuin Playstation VR -laseissa. Ero on kuitenkin niin pieni, ettei käyttäjä sitä välttämättä edes huomaa.
Oculuksen näkymä toistetaan 110 asteen laajuisena, eli tässä mielessä lasit tarjoavat hieman laajemman kuvakulman verrattuna Sonyn malliin. Oculus käyttää laseissaan oled-näyttötekniikkaa. Oledin etuna on näytön erittäin korkea kirkkaus, hyvä kontrasti ja luonnolliset värit.
Oculus Riftin viimeisimmässä versiossa audio on liitetty VR-kokemukseen siten, että kuulokkeet on integroitu laseihin.
Oculuksen lasien kanssa voi käyttää valmistajan omia Touch-liikkeentunnistusohjaimia. Niitä tosin odotetaan myyntiin vasta Rift-lasien julkaisun jälkeen.
HTC Vive
HTC erottuu kahdesta kilpailijastaan liikkeentunnistustekniikallaan. Lasien etupuolella on peräti 37 sensoria, jotka yhdistyvät kahteen langattomaan infrapunakameraan. Kamerat sijoitetaan huoneen kahteen nurkkaan, 3-4 metrin etäisyydelle. Tämän jälkeen kamerat tunnistavat käyttäjän liikkeet huoneessa, kohtuullisen pienellä alueella. Kilpailevat kamerat kuten Oculus ja Playstation VR tunnistavat ainoastaan käyttäjän pään liikkeet.
HTC Viven kanssa käytetään langattomia liikkeentunnistusohjaimia. Ohjaimen pohjassa on nappi, jota painamalla käyttäjä voi esimerkiksi poimia tavaroita tai ampua aseelle virtuaalimaailmassa. Ohjaimen etupuolella, peukalon alla on suuntapadi, jonka avulla navigoidaan esimerkiksi valikoissa.
HTC on kehittänyt Viven yhteistyössä pelitalo Valven kanssa, mikä lupaa hyvää pelirintamalla. Vive on suunniteltu toimimaan nimenomaan pc-pelien kanssa.
Vielä on epäselvää, mihin hintaluokkaan HTC:n lasit asettuvat. Lasit ovat markkinoilla ensi vuoden alkupuolella.