Talven ensimmäinen testipäivä, pirusti töitä eikä oikeastaan mistään mitään kommentoitavaa. Tämä olisi ehkä normaalisti ollut Kimi Räikköselle hyvä syy lykätä lehdistövelvollisuudet tuonnemmaksi. Maanantai-iltana Alfa Romeon suomalaiskuskilla ei kuitenkaan ollut mihinkään kiire. Oli vain hyvä olla.
– Hyvän auton ovat kaikki rakentaneet. Varmasti sellainen auto, jolla pystymme taistelemaan ja tekemään hyviä tuloksia. Ei ollut oikeastaan minkäänlaisia ongelmia.
– On vielä varhainen vaihe, mutta olen todella onnellinen siitä, että olen osa Alfaa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen otti ensikosketuksen uuteen Alfa Romeoon: "Tosi hyvä fiilis autosta ja kaikki toimii"
Kimi Räikkösellä ei ollut 114 kierroksen testiavauksen jälkeen juuri mitään mutisemista autosta, jonka kovia satsauksia toimintaansa tehnyt Sauber, nykyinen Alfa Romeo oli tähän kauteen luonut.
Ajopäivän jälkeen tiimin tiloissa pidetyssä mediatilaisuudessa paikalla olivat ylpeä tallipomo Frederic Vasseur, pilvissä leijaileva tulokaskuljettaja Antonio Giovinazzi sekä selvästi roolinsa tiimin kokeneena eteenpäin viejänä omaksunut Räikkönen.
Kimi tietää hyvin ne realiteetit, joilla Alfa Romeo kauteen lähtee. Se tulee käymään taistelua sarjan tasaisessa keskipakassa, jossa luvassa on lähinnä hiilikuituosien pirstoutumista lähtöruuhkissa ja satumaisiksi onnistumisiksi laskettavia viitossijoja. Hermot tulevat palamaan vielä monta kertaa.
Räikkönen on kuitenkin ehkä enemmän kotonaan kuin missään vaiheessa F1-urallaan. Menestys- ja edustuspaineiden ristiaallokossa kamppailleiden McLarenin ja Ferrarin kuljettajana huomio oli suuri ja sitä oli pyrittävä minimoimaan mahdollisuuksien mukaan sulkeutumalla tyystin ulkomaailmalta. Lotuksella asema tiimin arvojohtajana ja kapteenina oli ehkä lähempänä nykyistä tilannetta, mutta heikko talouspohja ja huonot kemiat veivät luottamuksen osapuolten väliltä.
Nyt Alfa Romeon lehdistöhuoneessa istui tyytyväinen Kimi, joka saa tallissa varauksettoman arvostuksen ja pääsee myös todella tekemään töitä sillä hands-on-asenteella, josta hän nauttii. Tallissa on käynnissä yhteinen projekti. Ja sen edistäjänä Räikkösellä on erityinen tehtävä. Tehtaalla hän voi käydä puolen tunnin ajomatkan päässä kotoa ja palata iltapäivästä taas perheen luokse.
Tämän kaiken takia Räikkösellä ei varmasti ollut illan päätteeksi mihinkään kiire. Kommentit voi antaa ilman pakoon juoksemista ja huonotuulisuutta. Sitten vetäytyä valmistautumaan seuraavaan työpäivään.
Kun oikein kelaa taaksepäin, niin mistä tämä vaihe Kimillä alkoikaan? Taisi olla siitä, kun varmuus teiden erkanemisesta Ferrarin kanssa tuli kaikkien tietoon. Loppukaudesta mikään ei enää tuntunut kiristävän.
Alkaa tuntua siltä, että aiemmassa elämässä syy huonotuulisuuteen oli monesti enemmän italialaistiimin henkisesti ahtaassa ilmapiirissä kuin kuskin omassa ongelmallisuudessa.