Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Nämä 10 kohtaa ratkaisivat – Halo on tulossa F1-sarjaan

Halo-järjestelmä Sebastian Vettelin Ferrari-autossa.
Halo-järjestelmä Sebastian Vettelin Ferrari-autossa.2016 Getty Images
Julkaistu 22.07.2017 22:23(Päivitetty 23.07.2017 10:22)

MTV SPORT

F1-autoissa nähdään ensi kaudella Halo-suojajärjestelmäksi nimetty ohjaamon lisäsuoja. Kansainvälinen autoliitto FIA on perustellut kiireellä läpi ajettua uudistustaan.

F1:n Strateginen työryhmä päätti tällä viikolla, että Halo-järjestelmä tulee käyttöön jo ensi kaudella. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan päätös ei ollut tallien osalta yksimielinen, ja lauantaina FIA julkaisikin perustelunsa Halon käyttöönotosta.

MTV Sport keräsi FIA:n tekstistä kymmenen kohdan listan syitä, jotka FIA:n mukaan johtavat Halon käyttöönottoon:

1. Viime vuosikymmenten aikana F1-sarjassa on havaittu useita kuljettajiin liittyneitä vaaratilanteita. Tilanteiden vakavuudet huomioiden FIA halusi kehittää auton ohjaamon suojajärjestelmän. Myös F1-kuljettajien yhdistys oli ilmaissut kesällä 2016 FIA:lle huolensa kuljettajien suojaamisesta, ja että hanketta olisi kiirehdittävä.

2. FIA:n mukaan Halo on tällä hetkellä paras järjestelmä ohjaamon ja kuljettajien suojaamiseksi.

3. Halon vaihtoehtona testattu tuulilasin kaltainen Aeroscreen-järjestelmä ei saanut kuljettajilta varauksetonta tukea. Lisäksi Halo tarjosi paremman suojan kolmelta riskityypiltä: autojen keskinäiseltä kontaktilta, auton ja ympäristön väliseltä kontaktilta sekä se tarjoaa suojan ulkopuolisilta esineiltä.

4. FIA:n testien mukaan autojen välisissä kolaritilanteissa Halo kestää 15-kertaisen kuorman verrattuna tilanteeseen ilman suojaa. Tämä vähentää huomattavasti loukkaantumisriskiä.

5. Auton ja ympäristön välisissä osumissa Halon todettiin ehkäisevän kypärän osumista ratavalliin tai esteeseen monissa tapauksissa, kun vanhoja tapauksia käytettiin esimerkkeinä.


Kimi Räikkönen ja halo (2)xpbimages.com/All Over Press

6. Halon havaittiin testeissä vähentävän riskiä isojen esineiden osumilta. Järjestelmä tarjoaa suojaa myös pienempien osien ja pirstaleiden osalta.

7. Kuljettajilta saadun palautteen mukaan Halo ei olennaisesti vaikeuta kuljettajan näkyvyyttä, eikä järjestelmän keskituki aiheuttanut merkittävää häiriötä näkökenttään.

8. Ohjaamosta poistumista testattiin useasti Halon kanssa. Testeissä Halo ei aiheuttanut merkittävää haittaa autosta poistumiseen. FIA:n mukaan uudistetut ohjeet tarjoavat turvalliset keinot autosta poistumiseen.

9. Asia piti lyödä lukkoon pikaisella aikataululla, koska kauden 2018 säännöt pitää saada viimeisteltyä aikataulussa.

10. FIA aikoo vielä kehittää tallien kanssa Halo-järjestelmää.

Lisää aiheesta:

Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäF1-sääntömuutokset: Räikkösen raju kolari esimerkkinä näkyvässä uudistuksessaHalolle ristiriitainen vastaanotto kuskeilta: "Jos se näyttää paskalta, se on paskaa"Red Bullin suunnittelijaguru teki valintansa – kannattaa Shield-turvaratkaisuaF1-kuskeille esiteltiin uusi ohjaamon suojaratkaisu – Massa kertoi mielipiteensäHaas-kuski tyrmää turvakaaren: "F1:n DNA:n vastainen"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin