OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemen mukaan on positiivista, että koronavuosi on valmentanut yrityksiä toimimaan yhä ketterämmin ja etsimään uusia kasvualueita.
Suuryritysten investointihalukkuus on laskenut, mutta yritykset ovat valmiina reagoimaan nopeasti, kun kysyntä nousee.
Asia ilmenee OP:n suuryritystutkimuksesta.
Tutkimukseen vastasi 240 henkilöä yhteensä 161 suomalaisesta tai Suomessa toimivasta suuryrityksestä syksyllä 2020. Tutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia suuryrityksistä kertoo valmistautuneensa pitkäaikaiseen matalan kasvun aikaan.
OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi kommentoi tutkimuksen tuloksia MTV:n Uutisaamussa.
– Monen yrityksen huoli kiinnittyy nyt vaimean talouskasvun aikaan, minkä ennakoidaan nyt edessä olevan, hän toteaa.
Kansainvälisillä markkinoilla yritykset uskovat keskimäärin 0,7 prosentin kysynnän kasvuun, kun Suomen markkinoilla kysynnän kasvua ei edes odoteta.
Samalla vahvasti toimintaansa laajentavien suuryritysten osuus on pudonnut kahdessa vuodessa 24 prosentista 19 prosenttiin.
Lue myös: Forbes jyrähti yrityksille: Jos palkkaatte Trumpin lehdistösihteereitä, pidämme teitä valehtelijoina – näin he ovat työllistyneet
Digitalisaatio apurina
Keitaanniemen mukaan tutkmuksessa selvisi, että koronakriisistä ovat selvinneet parhaiten yritykset, joilla on taustallaan pitkiä asiakkassuhteita, markkina-asemaa ja korkea digitalisaatioaste.
– Mitä korkeampi se on, sitä paremmat ovat kilpailuedut ja ne ovat varmasti myös jatkossa tärkeitä, hän sanoo.
Aiempiin tutkimusvuosiin verrattuna suuryritysten arviot tulevista investoinneista ovat laskeneet selvästi. Vaikka investointihalukkuus on heikentynyt, lähes 85 prosenttia suuryrityksistä sanoo olevansa valmis tekemään investointeja nopealla aikataululla, jos kysynnän ennustetaan kasvavan.
Toimitusjohtajan arvion mukaan koronkriisin voidaan katsoa iskeneen pahimmiten pieniin yrityksiin, jotka ovat olleet koronakriisin edessä suuryrityksiä haavoittuvaisempia.
Keitaanniemen mukaan on kuitenkin positiivista, että koronavuosi on valmentanut yrityksiä toimimaan yhä ketterämmin ja etsimään uusia kasvualueita.
Lue myös: Rahapeliautomaatilla voi jatkossa pelata vain tunnistautumalla: "Pelimme kuuluvat täysi-ikäisille"
Valtaosalta uusia palveluita
Valtaosa vastaajista arvioi, että yrityksen reaktionopeutta on kasvatettu selvästi tavallista korkeammalle tasolle.
Lähes 70 prosenttia vastaajayrityksistä kertoo lanseeranneensa poikkeusolojen aikana normaalia enemmän uusia palveluja, ja 40 prosenttia on laajentanut toimintaansa uusille markkinoille.
Tulokset perustuvat OP:n vuosittaiseen suuryritystutkimukseen. OP-ryhmä teki tutkimuksen Aalto-yliopiston professorien perustaman NIBS-ajatushautomon kanssa.