K-ryhmä luottaa siihen, että suomalaisten elintarvikkeiden puhtaus ja terveellisyys vetoaa ruokaskandaalien ravistelemassa Kiinassa. Kuluttajatutkimusten mukaan kiinalaisia kiinnostavat erityisesti suomalaiset aamiaistarvikkeet ja marjoja arvostetaan suuresti.
Erityisesti suomalaisista elintarvikkeista Kiinassa kiinnostavat myslit, puurot, marjat ja kahvi, kertoo K-ryhmän tavarakaupan johtaja Ari Akseli Kiinassa auenneesta verkkokaupasta.
– Aamiaisen ympärillä kiinnostus on erityisen voimakasta, hän kiteyttää.
– Suomalaisten marjojen arvo Aasiassa niin iso, ettei itse sitä ymmärretäkään.
K-ryhmän suomalaisten elintarvikkeiden verkkokauppa Kiinassa avasi tänään. Akselin mukaan on syytä olettaa, että suomalaisten tuotteiden myynti Kiinassa kannattaa, koska maassa ei ole itsestäänselvyys, että ruoka on puhdasta.
Luomun, ruoan turvallisuuden ja terveellisyyden arvostus on kuitenkin kasvamassa ja ulkomaisista elintarvikkeista ollaan valmiita maksamaan.
– Ruokaskandaalit ovat ravistelleet kiinalaisia brändejä. Suomalaisilla tuotteilla on hyvä maine Kiinassa ja niistä ollaan valmiita maksamaan, Akseli selittää.
– Kiinassa oli myös pitkään yhden lapsen politiikka. Sekä lapsen vanhemmat että isovanhemmat ovat valmiita panostamaan yhden lapsen hyvinvointiin ja ruokaan.
Kiina on lisäksi valtava ja kasvava markkina, ja kasvua näkyy erityisesti verkkokaupassa. K-ryhmä on solminut sopimuksen yhden maailman suurimmista verkkokaupoista, Alibaban, kanssa.
– Alibaballa ja Kiinan verkkokaupalla on yksi päivä, jonka myynti oli viime vuonna suurempi kuin koko suomen päivittäistavarakaupan markkinan arvo. Kun katsoo sitä, millaista myynnin kasvu on Alibaballa ollut, niin ainakin potentiaalia on.
Suomalaisista elintarvikealan toimijoista mukana ovat Paulig, Fazer ja marjoja myyvä Kiantama, ja yhteistyöhön ovat tulossa mukaan myös Valio, Raisio, FinnSpring ja Roberts.