Neljä brittimiestä aloitti kampanjan, joka saa poliitikot naurunalaisiksi – "Jos tämä tekee paskanpuhumisesta edes hieman vaikeampaa"

0:30img
Videolla esimerkkejä johtavien poliitikkojen tekopyhistä tviiteistä.
Julkaistu 07.02.2019 18:20
Toimittajan kuva

Tuomo Hyttinen

tuomo.hyttinen@mtv.fi

@tuomohytti

– Meillä ei ole suunnitelmaa sopimuksettomalle erolle, koska tulemme saamaan mahtavan sopimuksen. Näin tviittasi Britannian entinen ulkoministeri, ehkä tunnetuin ja kovin Britannian EU-eron kannattaja Boris Johnson heinäkuussa 2017.

Kuinka väärässä hän olikaan.

Pitkien ja vaikeiden neuvottelujen jälkeen Britannian pääministeri Theresa May sai neuvoteltua sopimuksen, joka ei kelpaa briteissä kenellekään. Brittiparlamentti hylkäsi sopimuksen tammikuussa. Tosin se linjasi myös, ettei Britannia saa erota EU:sta ilman sopimusta.

Neljä brittimiestä, jotka kutsuvat itseään "Aasien johtamiksi", aloittivat sissimarkkinointikampanjan, jossa he liimasivat johtavien poliitikkojen Brexit-kantoja julisteisiin ympäri Britanniaa. Tosin nyt heidän sissimarkkinointinsa alkaa olla oikeaa markkinointia, sillä he ovat pystyttäneet tviiteistä koostuvia mainoksiaan maksullisille mainospaikoille.

"Keski-iän kriisi"

Asiasta kirjoittaa The Guardian, joka on haastatellut "Aasien johtamien" johtohahmoja. Lehden mukaan liikettä johtavat neljä miestä ovat hyviä ystäviä, jotka työskentelevät hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöjen johdossa.

Heitä yhdistää paitsi työnkuva, myös polittiset mielipiteet, Brexitin-vastaisuus ja halu vaikuttaa yhteiskuntaan.

– Britannialla on keski- tai myöhäisiän kriisi, jossa se ei ole varma mitä se tekee. Se on vain lähtenyt, ostanut moottoripyörän ja nahkatakin. Keski-iän kriisin nimi on Brexit, enkä usko että se toimii hyvin, sanoo yksi liikkeen johtaja The Guardianille.

Rahaa tuli paljon

Aluksi "Aasien johtamat" kiinnittivät julisteita omin varoin. He kävivät öisin ripustamassa julisteita luvatta talojen seiniin. Rahaa kului noin 500 punnan, eli 570 euron verran.

Aktivismi oli kuitenkin sen verran työlästä, että se alkoi haitata perhe-elämää. He alkoivat kerätä joukkorahoitusta Crowfunder-palvelusta julisteiden kiinnittämistä varten. The Guardianin haastattelussa miehet kertovat, että rahaa tuli yli äyräiden.

10 000 punnan tavoite täyttyi muutamassa tunnissa. Kun rahamäärä ylitti 50 000 punnan rajan, he käsittivät, että "Aasien johtamilla" oli ongelma.

– Ei ollut mitään tietoa mihin käytämme rahaa. Joten teimme sen, mitä Crowfunderissa ei koskaan tehdä, eli pyysimme ihmisiä lopettamaan rahan lähetyksen, kunnes keksimme mitä sile teemme.

Rahan avulla "Aasien johtamat" ovat pystyneet ostamaan mainostilaa luvallisesti. Kaikki suurimmat mainostajat eivät suostuneet yhteistyöhön, mutta pieniä mainoksia löytyi helposti. Tllä hetkellä heillä on 30 mainospaikkaa, ja 60 muuta on varattu.

Eivät usko muutokseen

He kertoat The Guardianin haastattelussa olevansa otettuja saamastaan tuesta.

– Emme ole niin röyhkeitä, että uskoisimme neljän tikapuilla varustetun isän muuttavan asiaa, sanoo yksi neljästä miehestä.

– Jos tämä tekee poliitikoille paskanpuhumisesta ja valehtelusta edes hieman aiempaa vaikeampaa, koska he tietävät jäävänsä kiinni, se on jo saavutus, sanoo toinen mies.

Aasien johtama liittyy britannialaiseen sananlaskuun "Leijonat, joita aasit johtavat". Sillä viitataan kenraalien kyvyttömyyteen johtaa urheita sotilaita.

Tuoreimmat aiheesta

Brexit