Vuodenvaihteessa käyttöön tullut tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta tulotiedoille. Se sisältää jatkossa kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot.
Ensimmäisessä vaiheessa eli vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot palkoista ja ansiotuloista. Jokainen voi katsella rekisteristä omia tulotietojaan.
Tulorekisteriin ilmoitetaan palkat, luontoisedut, palkkiot, työkorvaukset ja muut ansiotulot. Myös verovapaat ja veronalaiset kustannusten korvaukset on ilmoitettava. Rekisterissä näkyvät tiedot 1.1.2019 jälkeen maksetuista palkoista. Takautuvasti tietoja ei ilmoiteta.
Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot. Sen jälkeen yksityishenkilöt voivat katsoa rekisteristä omia palkka-, eläke- ja etuustietojaan. Tiedot löytyvät rekisteristä kootusti ja reaaliaikaisesti.
Tulorekisterihankkeen viestintäpäällikkö Marjo Björk, mitä hyötyä tulorekisteristä on?
– Tulorekisteri helpottaa asioiden hoitamista viranomaisten kanssa. Tulotietoja ei enää tarvitse toimittaa esimerkiksi paperisella palkkalaskelmalla, vaan viranomainen voi hakea tiedot tulorekisteristä silloin, kun niitä tarvitsee, esimerkiksi etuushakemuksen tullessa vireille.
– Jatkossa etuushakemusten perusteena ovat ajantasaiset tiedot tuloista, jolloin etuuspäätökset ovat oikeampia ja ajantasaisempia. Näin etuuksien takaisinperintä vähenee.
– Tulonsaaja voi tilata tulorekisteristä tulotietojaan koskevan tulorekisteriotteen esimerkiksi pankkia varten hakiessaan lainaa.
Kuka ilmoittaa tiedot rekisteriin?
– Työntekijän ei itse tarvitse ilmoittaa tulotietojaan rekisteriin, vaan tiedot ilmoittaa työnantaja viimeistään viiden kalenteripäivän kuluessa palkanmaksupäivästä. Palkkalaskelma toimitetaan edelleen työntekijälle kuten ennenkin.
– Kaikki palkkatiedot on ilmoitettava riippumatta summasta tai tulonsaajan iästä. Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin koskee kaikkia palkkatiedon maksajia heti 1.1.2019 alkaen ja kaikkia etuuden maksajia 1.1.2020 alkaen.
Miten tiedot ilmoitetaan?
– Osaan palkkajärjestelmistä, esimerkiksi Palkka.fi-palveluun, on rakennettu sähköinen yhteys palkkahallinnon järjestelmän ja tulorekisterin välille. Näin tietojen ilmoittaminen voidaan automatisoida.
– Tiedot voidaan ilmoittaa myös tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa lataamalla ne tiedostona tai syöttämällä tiedot verkkolomakkeella. Paperilomakkeita on lupa käyttää vain erityisestä syystä. Verohallinnon tulorekisteriyksikkö ylläpitää tulorekisteriä ja toimii vastuuviranomaisena.
Jos rekisterissä on vääriä tietoja niin miten ne korjataan?
– Työnantajan tai etuuden maksajan velvollisuus on korjata virheelliset tiedot tulorekisteriin.