Neljäsosa 14-vuotiaista brittitytöistä itsetuhoisia – itseään viillellyt Abbie: ”Se oli avunhuuto, sitten jäin koukkuun”

The Children’s Society -järjestön analyysissa selvisi, että vuosittain yli 100 000 brittiteiniä vahingoittaa itseään tarkoituksella, uutisoi muun muassa The Guardian.

Videolla psykiatri ja masennusta sairastanut bloggaaja puhuvat mielenterveydestä.

Itsensä vahingoittaminen on analyysin perusteella yleisempää tyttöjen kuin poikien keskuudessa. Vuoden aikana joka neljäs 14-vuotias brittityttö ja joka kymmenes brittipoika oli vahingoittanut itseään. Asia selvisi Children’s Surveyn teettämästä gallupista, johon osallistui 11 000 teiniä.

The Children’s Society -hyväntekeväisyysjärjestö arvelee, että jopa 110 000 teiniä vahingoittaa itseään tarkoituksella. Arviot perustuvat University College London -yliopiston kohorttitutkimukselle, jossa tutkittiin vuonna 2000–2001 syntyneiden brittilasten altistuksien vaikutuksia.

Tytöt eivät koe "vitsejä" vitseinä

Itsetuhoisen käyttäytymisen taustalla saattavat olla koulusta, itseen kohdistetusta ankaruudesta sekä sukupuoleen asetetuista oletuksista kertyvät paineet.

– Huoli ulkonäöstä on iso ongelma varsinkin tyttöjen kohdalla, totesi The Children’s Societyn toimitusjohtaja Matthew Reed.

The Children’s Societyn selvityksessä kävi ilmi, että liki neljännes (24 prosenttia) nuorista kuuli vitsejä muiden ihmisten ulkonäöstä. Yli viidennes (22 prosenttia) yläasteikäisistä kertoi korviinsa kantautuneen sutkautuksia toisten seksielämästä. Molemmat ”vitsit” osuivat kipeämmin tyttöihin kuin poikiin.

Neljä vuotta viiltelykoukussa 

Brittiläinen Sky News -uutissivuston haastattelema 21-vuotias Abbie on yksi heistä, jotka ovat vahingoittaneet itseään teini-iässä.

– Minulla oli tapana viillellä itseäni. Se oli avunhuuto, ja sitten jäin koukkuun, enkä halunnut enää apua, Abbie kertoo.

Hän satutti itseään neljän vuoden ajan ennen kuin onnistui lopettamaan kierteen.

Aikuisten puututtava juurisyihin 

Abbien mukaan yksi syy nuorten itsetuhoisuuteen on opettajien vähäinen aika. Kiire estää opettajia näkemästä, miten oppilaiden henkiset voimavarat joutuvat koetukselle venyessään.

Myös Matthew Reed muistuttaa, että aikuisten on otettava lasten hyvinvointi vakavasti, jotta ongelmien juurisyihin voidaan puuttua.

Lue myös:

    Uusimmat