Ukrainan sodan alkamisen jälkeen GPS-verkon häiriöt ovat nousseet kasvavissa määrin uutisiin. Samalla häiriöiden määrän kerrotaan kasvaneen.
Valtiollisten toimijoiden signaalihäirinnän myötä on lisääntynyt myös ymmärrys tavallisten ihmisten käyttämistä häirintälaitteista ja niiden ongelmista.
Yksityishenkilöille tarkoitetut häirintälaitteet voivat olla esimerkiksi auton tupakansytyttimeen kiinnitettäviä vekottimia tai mukana kannettavia laitteita. Ne lähettävät signaaleja samoilla taajuuksilla kuin esimerkiksi GPS-signaalit kulkevat, aiheuttaen sen, ettei signaalin alueella oleva GPS-laite toimi normaalisti.
Tällaiset häirintälaitteet ovat Suomessa laillisia ostaa ja omistaa, mutta laittomia käyttää. Laitteen käyttöä voitaisiin tutkia esimerkiksi tietoliikenteen häirintänä.
Lue myös: Finnairin lentokone ei päässyt laskeutumaan GPS-häirinnän takia
Ilmassa vaikutus jopa kilometrejä
Tietojenkäsittelytieteen professori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistosta kertoo, että maan pinnalla yksityishenkilöiden käyttämä häiriölaite, eli niin sanottu jammeri, voi vaikuttaa aina kymmenistä metreistä satojen metrien päähän.
Kantamaan vaikuttaa laitteen teho ja se, miten paljon esteitä maanpinnalla on signaalia vaimentamassa.
Kuitenkin avoimessa ilmassa tällaisen laitteen kantama voi yltää jopa kilometreihinkin asti.
– Voidaan ajatella, että kun lentokoneet ovat matalalla laskeutumassa, myös yksityishenkilön häirintälaite voi häiritä sitä, Ruotsalainen toteaa.
Vaikka lentokoneissa on muitakin tekniikoita käytössään kuin GPS, ei tällainen häiriö luonnollisesti ole toivottavaa.
2:07
Lue myös: GPS-häirintä lisääntynyt nyt myös Suomenlahden meriliikenteessä
Ammattiautoilijat huomattava käyttäjäryhmä
Yksityishenkilön kannettava häirintälaite ei liene tavanomaisesti vieraan vallan agentin pahantahtoisin tarkoitusperin käyttämä sabotaasiväline.
Sen sijaan käyttäjänä lienee tavallinen kansalainen, joka syystä tai toisesta yrittää estää mahdollista paikantamista, rikkoen näin lakia.
Ruotsalainen antaa esimerkiksi ammattiautoilijan, joka ei halua, että hänen työnantajansa voisi seurata GPS-paikantimella varustetun auton liikkeitä.
Toinen mahdollinen tarkoitus voi olla pyrkimys vaikuttaa raskaan kaluston ajopiirtureihin. Piirtureiden satelliittidatan saamista häiritsemällä kuski voi yrittää rikkoa ajo- ja lepoaikojen rajoituksia, kuten ajaa ylipitkiä vuoroja.
GPS-häiriöitä havaitaan Ruotsalaisen mukaan erityisesti maan rajoilla, joka voi viitata siihen, että häirintälaitteiden käyttö ammattiautoilussa on mahdollisesti ulkomailla Suomea yleisempää.
Vuonna 2011 uutisoitiin tapauksesta, jossa moottoritien tiemaksuja vältellyt rekkakuski lamautti lentokentän GPS-häirintälaitteellaan Yhdysvalloissa.
4:38
Lue myös: Venäjän epäillään sekoittaneen itärajan traktorit – "Naureskellaan luulotautisiksi"
Ammattirikollistenkin käytössä
Häirintälaitteitä käytetään myös osana hyvin vakavaa rikollisuutta, ammattimaista rikollisuutta.
MTV Uutisten näkemissä tuomiossa on käynyt muun muassa ilmi, että signaalinhäirintälaitteita on käytetty tapauksissa, joissa on viety suurikokoisia työkoneita. Koska tällaiseen arvokkaaseen laitteeseen on voitu asentaa gps-paikannin tai vastaava laite sen löytämisen helpottamiseksi, oli jammerilla pyritty todennäköisesti vähentämään kiinnijäämisen todennäköisyyttä.
Erilaisia jammereita on löydetty myös liivijengien kerhotiloihin tehdyissä etsinnöissä, mutta niiden kohdalla kyse on todennäköisesti ollut esimerkiksi pyrkimys estää radiotaajuuksien käyttö, kuten viranomaisten mahdollinen tilan salakuuntelu. Vastaavanlainen laite löydettiin Airiston Helmen tutkinnassa.
Eräässä Suomessa tehdyssä murhatutkinnassakin löydettiin tällainen häirintälaite, mutta myös GPS-paikantimia, joita tekijä oli käyttänyt uhrin jäljittämiseen.
Lue myös: Finnairin lennot Tarttoon jatkuvat – näin gps-häirintään on varauduttu
Tutkijan huoli hyväntahtoinen jammerin käyttäjä
Joillain ihmisillä voi olla huoli seuraamisesta ja yrittävät ratkaista asian laittomalla häirintälaitteella. Ruotsalaisen mukaan häirintälaitteita myydäänkin kuluttajille juuri yksityisyydensuojalaitteina.
Ongelma on, ettei laitteen omistaja välttämättä tajua, että laitteen vaikutus ei rajoitu esimerkiksi auton sisälle, vaan häirintäsignaali vaikuttaa pitkälle ympäristöön aiheuttaen ongelmia muille ihmisille.
Ruotsalaisesta juuri nämä tietämättömät, seuraamista pelkäävät ihmiset ovat huolestuttavin häirintälaitteiden käyttäjäryhmä, koska heitä on vaikea ennakoida.
– Heillä ei ole aikomusta tehdä pahaa, mutta tekevätkin sitä paljon, Ruotsalainen sanoo.
1:40
Lue myös: Kuka tai mikä alkoi häiritä GPS:ää vuonna 2022? Animaatio näyttää, kuinka punainen häiriöpilvi saapui Eurooppaan
Voisiko häirintälaitteet kieltää?
Pienten, mahdollisesti auton mukana liikkuvien häirintälaitteiden etsintä voi olla hyvinkin haastavaa.
Ruotsalainen ajattelee, että olisi helpompaa, jos tällaisten laitteiden hallussapitokin olisi käytön lisäksi kriminalisoitu.
Ruotsalaisen mielestä on myös tärkeää, että kehitettäisiin menetelmiä laitteiden löytämiseen. Näin voitaisiin osaltaan estää ongelmat ja suojata kriittisiä alueita häirintätoimilta.
Lue myös: Tyly arvio Venäjän GPS-häirinnän todellisesta syystä: "Heillä on nyt tosipaikka"
Traficom: Suomeen on yhä turvallista lentää – valtiojohto keskusteli Venäjän gps-häirinnästä
10:52
Teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintään. Näin GPS-häirintä tapahtuu ja tähän kaikkeen se vaikuttaa. Katso Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahden haastattelu.