Kotimaa: Iso-Britannia Päämaja: Grove, Iso-Britannia Auto: FW41 Voimanlähde: Mercedes M09 EQ Power+ Renkaat: Pirelli Tallipäällikkö: Frank Williams (Claire Williams) Tekninen johtaja: Paddy Lowe Kisakuljettajat: 18 Lance Stroll, 35 Sergei Sirotkin
Perinteikäs Williams-talli on ollut mukana formula ykkösissä vuodesta 1977 lähtien. Viime vuosikymmenen vaikeiden vaiheiden jälkeen talli on palannut MM-sarjan kärkipäähän.
Tallipäällikkö Frank Williams ajoi nuorena miehenä ensin itse, mutta keskittyi sittemmin rakentamaan kilpa-autoja muiden ajettaviksi. F1-ympyröissä Williams on pyörinyt jo vuodesta 1969. Alussa Williams ajatti Frank Williams Racing Cars Ltd:n lukuun ystäväänsä Piers Couragea, jonka suvulla oli varoja touhun rahoittamiseksi. Courage kuitenkin menehtyi Zandvoortin radalla sattuneessa onnettomuudessa vuonna 1970.
Williams ajautui talousvaikeuksiin ja menetti tallinsa valta-aseman vuoteen 1976 mennessä. Seuraavalla kaudella Frank Williams perusti uuden F1-tallin aisaparinaan Patrick Head. Tästä alkoi nykyisen Williams-tallin taru.
Suunnitellessaan kauden 1979 Williams-autoa Patrick Head tutki tarkkaan Lotuksen edelliskaudella esittelemän maaefektiauton ideat ja päätti panostaa aerodynamiikan suunnittelemiseen ja tuulitunnelikokeisiin. Uudesta Williamsista tulikin hyvä auto. Clay Regazzoni ajoi sillä tallin historian ensimmäisen voiton vuoden 1979 Ison-Britannian GP:stä. Tallin talousvaikeudet alkoivat voiton myötä helpottaa.
Rosbergista ensimmäinen suomalaismestari
Kaudeksi 1982 Williams kiinnitti talliinsa Suomen Keke Rosbergin, kun Alan Jones oli edelliskesänä päättänyt lopettaa uransa. Rosberg taisteli vapaastihengittävällä Williamsillaan muiden tallien turboja vastaan. Hän voitti kauden aikana vain yhden kisan, mutta oli maailmanmestaruutensa ansainnut.
Maaliskuussa 1986 Frank Williams joutui onnettomuuteen siviililiikenteessä. Hän menetti autonsa hallinnastaan, kun oli ajamassa Etelä-Ranskassa Paul Ricardin radalta lentokentälle. Williams halvaantui onnettomuuden seurauksena vyötäröstä alaspäin.
Vaikka päällikkö oli pyörätuolissa, meni tallilla kovaa. Williams voitti valmistajien mestaruudet sekä 1986 että 1987. Tallin kulta-aika ajoittui kuitenkin 1990-luvulle, kun yhteistyö moottorinvalmistaja Renault'n kanssa pääsi vauhtiin. Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill ja Jacques Villeneuve kaasuttelivat vuoron perään maailmanmestareiksi Williams-Renault-autoilla. Kaudella 1994 Williams koki jälleen yhden synkän hetkensä, kun talliin siirtynyt Ayrton Senna menehtyi ulosajossa Imolan radalla.
2000-luvun vaikeat vuodet
Kaudella 2000 Williams-talli aloitti moottoriyhteistyön BMW:n kanssa. Yhteistyö tuotti 10 GP-voittoa, mutta ei kaivattua maailmanmestaruutta. Välit BMW:hen viilenivät hiljalleen, ja kun BMW hankki kesällä 2005 omistukseensa Sauber-tallin, sai Williams etsiä itselleen uudet moottorit kaudelle 2006. Valinta osui Cosworthiin.
Cosworth-teki hyvää työtä moottoririntamalla, mutta Williams ei onnistunut autonsa suhteen, joten kaudesta 2006 muodostui tallin kunniakkaan historian huonoin. Palkintosijoituksia ei tullut lainkaan ja pisteitäkin vaatimattomat 11. Pahimmillaan talli ajoi 10 peräkkäistä osakilpailua ilman pisteen pistettä.
Kaudeksi 2007 Williams vaihtoi Toyotan moottoreihin ja ylsi selväksi ykköskuljettajaksi nousseen Nico Rosbergin voimin tasaisesti pistesijoille. Seuraavana vuonna Rosberg ajoi tallille kaksi hieman onnekasta palkintopallisijoitusta, mutta kokonaisuutena kausi 2008 oli pettymys.
Kaudella 2009 Williamsin menestys oli yksin Rosbergin varassa, sillä tämä keräsi tallin kaikki 34,5 pistettä. Williamsin auto kulki varsin mukavasti ja Rosberg poimi sillä tasaisesti hyviä pistesijoja, vaikka ei palkintopallille aivan yltänytkään.
Kaudella 2010 Williams palasi käyttämään Cosworthin moottoreita. Kauden kohokohta oli tulokaskuski Nico Hülkenbergin yllättävä paalupaikka Brasilian GP:ssä. Kokeneen Rubens Barrichellon neljäs sija Euroopan GP:ssä jäi parhaaksi kilpailutulokseksi. Kauden jälkeen Hülkenberg joutui tylysti syrjään Williamsilta, kun talli sai tuekseen venezuelalaista sponsorirahaa uuden kuljettajansa Pastor Maldonadon mukana.
Seuraava kausi oli Williamsin historian surkein. Tallin kuljettajat Rubens Barrichello ja Pastor Maldonado napsivat yhteensä ainoastaan viisi MM-pistettä, ja talli joutui tylysti tyytymään yhdeksänteen sijaan valmistajien MM-sarjassa – taakse jäivät ainoastaan Team Lotus, HRT ja Virgin.
Paluu voittokantaan
Kaudella 2012 Williams siirtyi käyttämään Renault'n toimittamia moottoreita. Barrichello päätti uransa, ja tilalle tuli maanmies Bruno Senna. Talli onnistuikin pesemään kasvojaan edelliskauden romahduksesta. Kahdeksan peräkkäisen pisteettömän GP:n putki katkesi kauden toisessa kisassa, kun Senna ajoi kuudenneksi. Seuraavassa kisassa molemmat kuskit pääsivät pisteille. Koko F1-kauden suurin yksittäinen pommi tippui Espanjan GP:ssä Maldonadon ajaessa voittoon. Williamsin edellisestä palkintopallisijasta oli ehtinyt kulua yli kolme vuotta. Edellinen voitto oli kauden 2004 päätöskisasta.
Maldonadon voitto jäi kauden ainoaksi palkintopallisijaksi, ja Williamsin onnistui napsia 76 pistettä. Talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa kahdeksanneksi.
Tallin suomalainen testikuljettaja Valtteri Bottas nostettiin kaudelle 2013 kisakuskiksi Maldonadon rinnalle. Sekä Maldonado että Bottas onnistuivat kauden 2013 aikana nousemaan vain kertaalleen pistesijoille, joten Williamsin oli tyytyminen MM-sarjan yhdeksänteen sijaan.
Kaudella 2014 Bottas sai tallikaverikseen kokeneen brassikuski Felipe Massan. Kausi oli Mercedeksen voimanlähteitä käyttämään siirtyneelle Williamsille vahva: Bottaksen kuusi ja Massan kolme palkintosijaa toivat tallille lopulta Mercedeksen ja Red Bullin jälkeen MM-sarjan kolmannen sijan. Williams oli valmistajien MM-sarjan kolmas myös seuraavalla kaudella. Palkintopallijuhlat kävivät kuitenkin harvemmiksi, Massa ja Bottas ajoivat kauden aikana kumpikin kahdesti kolmannelle sijalle.
Kaudella 2016 Williams jatkoi Bottaksen ja Massan kanssa. Tuloksena oli 138 pistettä ja vankka viides sija MM-sarjassa.
Kaudeksi 2017 kanadalainen Lance Stroll korvasi uransa lopettaneen Massan ja Bottaksen piti jatkaa toisena kuskina. Toisin kuitenkin kävi: Bottas sai pikakomennuksen Mercedekselle Nico Rosbergin lopetettua mestaruuteen ja Massa kutsuttiin takaisin Williamsin puikkoihin. Tuloksena oli MM-sarjan viides sija.
Massa sai uransa päätettyä kaudeksi 2018, kun Williamsin toiseksi kuskiksi ja Strollin pariksi nousi venäläinen Sergei Sirotkin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.