Kun F1-kautta on takana kolme kisaa ja sarja siirtyy hiljalleen kohti Eurooppaa, on aika tehdä pieni päivitys ja arvio kuljettajakohtaisista onnistujista alkukaudesta. Valtteri Bottas on papereissani sijalla 2.
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 10.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
F1-sarjan virallisilla sivuilla arvioidaan kuljettajat aina osakilpailun jälkeen. Nyt laitan lusikkani tuohon soppaan ja pohdin onnistujia ensimmäisten ajettujen kisojen jälkeen.
Ensimmäiseltä sijalta löytyy viime kisan voittaja Daniel Ricciardo. Pelkästään voitto ei riitä nostamaan australialaista listan kärkeen, vaan kypsyys ja tapa jolla voitto varmistui, ovat isossa roolissa. Siinä missä Ricciardon Red Bull -tallikaveri Max Verstappen sortui maltin puutteen aiheuttamiin virheisiin, hyödynsi sarjan tämän hetken kenties paras ohittaja omat mahdollisuutensa.
Australialaisen vauhdista ja toki myös Red Bull -auton kisavauhdista kertovat paljon myös kilpailun nopeimmat kierrosajat sekä Australiassa että Kiinassa. Molemmissa kisoissa Ricciardo ajoi maaliin. Ricciardon ajossa yhdistyvät tällä hetkellä varmuus ja itseluottamuksen kasvattama vauhti. Vain tekniset murheet voivat pudottaa Ricciardon suoritustason alas.
Nostan Ricciardon mustaksi hevoseksi mukaan jopa mestaruustaisteluun, ovathan alkukauden kilpailut rengastaktiikoineen sekä herkistyneine turva-autotilanteineen mutkistaneet asetelmia ensimmäisten kisojen aikana.
Toisena listalta löytyy Valtteri Bottas. Olen sanonut sen muutamassa yhteydessä, mutta todetaan se vielä kerran. Bottas ajoi uransa kenties parhaan viikonloppunsa Kiinassa, vaikka turva-auto ja ennen kaikkea sen ajoitus veivätkin suomalaiselta voiton kilpailussa.
Bottas on viime kilpailuissaan onnistunut osoittamaan nopeutensa Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan aika-ajoissa sekä itse kilpailuissa. Millä tahansa mittarilla mitattuna tämä on yksi formula ykkösten kovimmista mittapuista.
Bottas puhui ennen kauden alkua oppimisprosessista viime kauden koetun perusteella, ja tuo oppi on näkynyt miehen suorituksissa. Tapa, jolla Bottas ponnahti ongenkohon tavoin pinnalle epäonnistuneen Australian aika-ajon jälkeen, on samalla oiva osoitus suomalaiskuljettajan henkisestä vahvuudesta.
Tapahtuman jälkeinen käsittely oli osoitus niin tiimille kuin kuljettajalle itselleen siitä, kuinka Bottas pystyy nousemaan jaloilleen tiukan paikan tullen. Lisäksi suoritustason nousu oli mielestäni merkittävä, jo hyvän Bahrainin kisan jälkeen. Kisavoitto on lähellä, etenkin kun Bakun radan olettaa sopivan Mercedekselle. Kiristyneen kilpailun myötä edessä on taistelua läpi kauden.
Sebastian Vettelin alkukausi on ollut lähes ilmiömäinen. Loistavat voitot kahdessa ensimmäisessä kisassa olivat loistavia aika-ajo- ja kisasuorituksia yhdistettynä onneen. Nimenomaan Vettelin tapa ja kyky puristaa vielä maagiset muutamat aikaosat hyväkseen aika-ajon viimeisellä puristuksella on jotain, joka erottaa jyvät akanoista.
Kiinan osakilpailun sijoituksen voi Vettelin tapauksessa kutakuinkin jättää huomioimatta, sillä Verstappenin toiminta on kaikilla hyvin muistissa. Aivan samoin kuin Ricciardon kohdalla, itseluottamus on huipussaan juuri nyt, ja se nostaa saksalaisen tasoa entisestään. Osoitus tästä oli hyvin maltillinen ja sovittelevakin suhtautuminen Verstappenin aiheuttamaan kolariin Kiinassa.
Vettel tietää, että nyt alla on kilpa-auto, jolla pystyy voittamaan mestaruuden, ja tämän lisäksi saksalaisella on kiistaton asema tallin sisällä.
Nico Hülkenberg on eittämättä yksi sarjan kuumimmista kuljettajista juuri nyt. Yhdeksättä kauttaan kuninkuussarjassa ajava saksalainen lunastaa viimeistään tällä kaudella isoja odotuksia, joita häneen on kohdistettu jo vuosien ajan. Hän on ollut kolmessa ensimmäisessä kisassa nopeampi kuin huippulahjakkuudeksi tiedetty Renault-tallikaveri Carlos Sainz.
Viiden nippuun takaa tunkua tekevät myös Kevin Magnussen sekä Kimi Räikkönen.
Auto näyttää istuvan loistavasti "Hülkin" käteen. Kaksi kuudetta, ja yksi seitsemäs sija ovat varmasti enemmän mitä Renaultilla oltiin uskallettu toivoa tässä vaiheessa. Suoritustasoa arvioitaessa on nostettava esiin myös tallin loistava kehitystyö, eikä hidastumista ole tiedossa. Uran ensimmäinen palkintokorokesija on realismia jo tällä kaudella. Hän on mielenkiintoinen kuljettaja myös herkullisilla kuskimarkkinoilla ensi kaudella!
Listan viidentenä pullistelee Fernando Alonso. Espanjalainen on ajanut kaikissa kisoissa pisteille kuluvalla kaudella, keihään kärkenä Australian viides sija. Hän on saanut McLarenista irti kisaolosuhteissa kaiken ja vähän ylikin. Alonso on ollut nopeampi kuin tallikaveri Stoffel Vandoorne, jolta odotin enemmän jo nyt.
McLarenilta ollaan viestitty kehityksen auton kanssa jatkuvan edelleen, joten myös Alonson kohdalla palkintokorokesija kaiken sattuessa kohdalleen on realismia jo kuluvalla kaudella.
Viiden nippuun takaa tunkua tekevät myös Kevin Magnussen sekä Kimi Räikkönen. Räikkösen tilanteessa huolestuttavaa on Kiinan kisan kaltainen taktiikka Kimin pään menoksi. Toivottavasti se ei ole suunta, joka toistuu kauden mittaan, muuten erinomaisen alkukauden ajaneen suomalaiskuljettajan, mitä ilmeisemmin viimeisestä, Ferrari-kaudesta jää hapan maku suuhun. Ilman järkyttävää uhraamista myös Räikkönen tulee vielä nousemaan korkeimmalle korokkeelle tällä kaudella.