Vaikka usealla työssäkävijällä alkaa kesäloma olla jo takana, F1-kuljettajilla se on vasta edessä. Unkarin jälkeen kuskit suuntaavat hetkellisesti vetämään henkeä kesälaitumille ja kausi on kutakuinkin puolivälissä. Lepo ja tauko tulevat ennen kaikkea henkisesti tärkeään paikkaan.
MAINOS
Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Tarkalleen ottaen kauden puolimatka ylitettiin jo viime kisan jälkeen Englannissa. Ison-Britannian GP näyttikin olevan käänteentekevä myös kahden kärkitallin välillä.Tarkemmin se tuntui kiteyttävän sen kehityssuunnan, mitä kohti ollaan edetty viimeisten kilpailuiden aikana. Mercedeksen erinomainen vauhti aika-ajovaiheessa on ollut tiedossa läpi kauden, mutta Silverstonen perinteikkäällä asfaltilla koettiin kisavauhdissa, nimenomaan sen voimasuhteissa, murros Mercedeksen pahimpaan kilpailijaan eli Ferrariin nähden.
Siinä missä Kimi Räikkönen, tai ennen kaikkea Sebastian Vettel on kuluvalla kaudella onnistunut kisavauhdillaan laittamaan hopeanuolet ahtaalle, etenkin radoilla, jotka eivät vaadi autolta äärimmäistä tehoreserviä, oli Englannissa tilanne jokseenkin hälyttävä loppukauttakin silmällä pitäen. Vaikka lopussa tekniikkamurheet, tarkemmin sanottuna rengasrikot söivät lopullisesti Ferrarin mahdollisuudet, oli totuus kuitenkin karumpaa luettavaa ja katsottavaa. Todellisuudessa Ferrari ei missään vaiheessa pysynyt Mercedeksen vauhdissa.
Kaava on toistanut itseään viime kisoissa. Monacon jälkeen, siis neljään kisaan ei Ferrarille ole kirjattu ainuttakaan voittoa. Toki tulosten taakse pitää nähdä ja muistaa muuttujat ja tapahtumat yksittäisissä osakilpailuissa, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Mercedes on onnistunut ottamaan noista neljästä kilpailusta kolme voittoa ja kolme kakkossijaa. Valtteri Bottas on muuten kuskeista kerännyt tuona aikana lihavimman pistepotin.
Ferrarilla tiedetäänkin tulevan viikonvaihteen merkitys. Rataprofiili Unkarissa on sellainen, joka ainakin kauden alun mittapuuta käyttäen sopii Ferrarille. Perinteisesti siellä ei tarvitse olla sarjan tehokkain auto voittaakseen ja myös ketteryydestä, mitä Ferrarilla eittämättä piisaa on vain hyötyä. Unkari on siis koko kauttakin silmällä pitäen ratkaisevassa asemassa. Jos Ferrari jää viimeisessä kilpailussa ennen kesälomaa yhtä pahasti Mercedeksen jalkoihin kilpailuvauhdissa, kuin mitä nähtiin vajaa kaksi viikkoa sitten Silverstonessa, tulee Maranellon insinööreille ankea ja työntäyteinen tauko ennen sarjan seuraavaa osakilpailua, joka ajetaan juuri fanaattisten Tifoosien silmien edessä Monzassa.
Totuus mikä kuultiin Valtteri Bottaksen suusta jo ennen kauden alkua: MM-sarjan voittaa tiimi, joka pystyy kehittämään autoa kaikkein parhaiten, on ehdottoman totta. Tälläkin kertaa vaikuttaa, että tuo kehitystyö, huolimatta tasaisimmista lähtökohdista kuin vuosiin, osataan taidokkaimmin Mercedeksen kotipesässä.
Toki kausi on vasta puolessa välissä. MM-sarjan jännittävyyden ja seurattavuuden nimissä on toivottava, että voimasuhteet heittelevät vielä kauden toisella puoliskolla yhtä herkullisesti, mitä kauden alussa nähtiin. Upeasti alkanut F1-kausi ansaitsee myös yhtä makean jälkimmäisen puoliskon.