Nyt se on edessä. Odotus on ohi, F1-kausi käynnistyy toden teolla Australiassa viikonloppuna. Uudet autot ja muuttuneet säännöt tekevät tietenkin tilanteesta herkullisemman kuin aikoihin, mutta edelleen ollaan perusasioiden äärellä.
Kauden nopein ja paras kuljettaja voittaa mestaruuden, niin on aina ollut. Toki urakkaa auttaa valtavasti, jos alla on kilpa-auto, joka ylipäätään mahdollistaa voittamisen. Talvitesteistä on vierähtänyt jo jokunen tovi ja tallit ovat tehneet hartiavoimin töitä autojen parantamiseksi Barcelonan kahden testiosion jälkeen.
Tilanne Melbournen avauskisan osalta näyttää takuuvarmasti erilaiselta, mitä tulosliuskat antoivat Barcelonassa ymmärtää, toki tietyt tosiasiat eivät muutu ja niitä ovat lähes varmasti "kolmen kovan" tallin sijoittuminen lähtökohtaisesti tulosluettelossa korkealle. Kolmella kovalla tarkoitan tässä tietenkin, AMG-Mercedestä, Ferraria ja Red Bullia.
"Red Bull nousee jälleen loppukautta kohden haastamaan voimakaksikon, etenkin kun Red Bullin kuljettajakaksikko on eittämättä yksi sarjan vahvimmista."
Tästä kolmikosta Red Bull ei kierrosaikavertailussa kukkoillut Katalonian auringossa, mutta perinteisesti se ei ole ollut talli joka talvella juhlii, vaan hitaasti kiiruhtaen se parantaa juoksuaan kauden edetessä, niin voisi kuvitella käyvän tälläkin kertaa.
Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan tekninen johtaja Adrian Newey on löytänyt uudelleen palon autojen suunnitteluun, seikka joka ei kilpailijoille lupaa hyvää. Se, missä Red Bull antaa tasoitusta kilpailijoihinsa nähden, on Renaultin moottori. Arvioiden mukaan voimayksikkö ei ole tehoiltaan Ferrarin ja ennen muuta Mercedeksen tasolla, eikä sen luotettavuus ollut testeissä kahden jättiläisen tasolla. Yhtä kaikki olen edelleen varsin vakuuttunut siitä, että Red Bull nousee jälleen loppukautta kohden haastamaan voimakaksikon, etenkin kun Red Bullin kuljettajakaksikko on eittämättä yksi sarjan vahvimmista.
Toki vielä Melbourneen lähdettäessä kaksi löytyy nokkimisjärjestyksessä Red Bullin edeltä. Arviot Mercedeksen ja Ferrarin välisistä voimasuhteista vaihtelevat aivan riippuen siitä, kenelle kysymys on osoitettu. Viime vuodet sarjaa dominoinut AMG-Mersu on edelleen pomminvarma menestyjä, siitä tuskin kukaan on eri mieltä, mutta kuinka lähelle Ferrari on todellisuudessa valtavine satsauksineen hiipinyt? Tämä on nyt se polttava kysymys. Edelleen Barcelonan testeistä jäi se maku, että Ferrarin kovilla testiajoilla pelattiin osittain politiikkaa ja haluttiin muutaman kuivahkon vuoden jälkeen sisäisesti osoittaa, että kaikki on Maranellossa hyvin. Pelkästään Kimi Räikkösen testien nopeimman ajan puitteissa ei kannata mestaruuspyttyä lähetä suuntaamaan punaisille.
Selvää lienee kuitenkin, että Ferrari on ottanut kolme edellistä mestaruutta kahminutta Mercedestä kiinni. Valtteri Bottaksen testien jälkeen antamassa lausunnossa, jonka mukaan mestaruuden tulee viemään talli, joka pystyy kehittämään autoa parhaiten kauden mittaan, on vinha perä.
Toki tämä ei juuri ole muuttunut aiemmista kausista, mutta uusien autojen ja lajin evoluution vallitessa, merkitys korostuu alkavalla kaudella. Terävimmän kärjen takana Force India, Williams ja toivottavasti Renault käyvät omaa taisteluaan paikasta auringossa. Renault'lle toivon menestystä siksi, että talli on mukana tehdastiiminä ja isona autonvalmistajana kuninkuusluokassa. Pysyvyyden ja lajin elinvoimaisuuden takia, isojen satsauksien tiimien toivoo menestyvän; Renault'lla on myös tulevaisuudessa rahkeita tunkeutua takaisin, nyt hallitsevien jättien haastamiseen.
Force Indian vauhtiin on helppo uskoa kauden lähestyessä. Paras moottori yhdistettynä kilpailukykyiseen runkoon antavat odottaa tältä kaudelta vielä enemmän, mitä jo komea viime kausi piti sisällään. Sitä paitsi, jos auto on pinkki, ei se voi kuin olla nopea! Myös Toro Rosso ja Haas väläyttelevät ajoittain. Sauber on taistelussa olemassaolostaan oma lukunsa, eikä tallille voi hyvänä päivänäkään ennustaa ruusuista kautta, ei vaikka kuinka sini-valkoisissa, lähes 100-vuotiasta Suomea juhlistavassa sotisovassa se radalla nähdäänkin. Silti sen kaudesta ei lähtökohtaisesti tule kaikkein raskainta.
Fernando Alonson kaudesta tulee.
McLaren MCL-32, tulee olemaan viimeinen auto, millä espanjalainen urallaan ajaa – McLarenin väreissä. Voi vain kuvitella sen tuskan, jota kaksinkertainen maailmanmestari ja yksi F1-maailman lahjakkaimmista kuljettajista koki Barcelonassa, kun Hondan moottorit kerta toisensa jälkeen sanoivat sopimuksensa irti.
Vaikka Honda kuinka onnistuisi kehittämään moottoriaan luotettavammaksi, on se raporttien mukaan roimasti alitehoinen kilpailijoihinsa verrattuna. Runko ei ole niin heikko mitä voimayksikkö, mutta pakettia ei ole saatu sorvattua tarvittavaan symbioosiin. Mahdollisista, mutta hyvin kyseenalaisista valonpilkahdusmahdollisuuksista huolimatta, McLarenin kausi tulee olemaan musta kuin Pirellin rengas ja Alonso etsii itselleen uuden työnantajan kolmen karmean kauden päätteeksi.
Edellä mainitut ovat toki vain arvailua ja pohdiskelua. Pyörittelyt ja spekulaatiot, arviot ja mielipiteet. Ilman niitä ei laji olisi läheskään niin mielenkiintoinen mitä se nyt on.
On aika siis lopettaa ja päästää autot radalle... No ehkä vielä yksi pikku juttu loppuun: Voimasuhteiden valossa uskon, että kauden päätteeksi mestari löytyy hopean värisestä autosta. Taistelu tulee kuitenkin tallien välillä olemaan kovempi kuin muutamaan kauteen. Ai suomalaisten voimasuhteet? Heitän kolikolla...