Manchesterin järkyttävät tapahtumat laskostavat vääjäämättä synkän varjon tämän vuoden Monacon osakilpailun ylle.
Elämän on kuitenkin jatkuttava niiltä osin kuin mahdollista, ja kuljettajat sekä tallit kunnioittavat uhrien muistoa viikonlopun aikana. Toki terrorin hiipiessä yhä lähemmäs myös meidän lintukotoamme, kuten olemme niin useaan kertaan viime vuosina saaneet havaita, puhumattakaan sydän-Euroopasta, ei voi kuin nostaa esiin huolen turvallisuudesta myös F1-tapahtumien ympärillä. Eihän Nizzan järkyttävistä tapahtumista ole kulunut aikaa kuin vuosi, ja nyt viikonvaihteessa kilpaa ajetaan eurooppalaisen mittapuun mukaan kivenheiton päässä vuoden takaiselta kuoleman näyttämöltä. Voi vain toivoa, että ruhtinaskunta Monaco ja F1-sarjan hohdokkain osakilpailu, nyt kalenterissa lähimpänä olevana järjestäjänä, osaavat ottaa maailman tilanteen huomioon.
MAINOS
Monacon F1-viikonloppu C Morella!
Torstai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Monacon GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Myös kuljettajille Manchesterin kaltaiset tapahtumat jättävät varmasti takaraivoon valtavan paljon ajatuksia. Vaikka keskittyminen on tietenkin navakasti viikonvaihteen tapahtumissa, muistuttaa terrori omalla raadollisella tavalla myös kuljettajia, jotka sittenkin kävelevät elämän lankaa meitä tavallisia pulliaisia ohuemmalla riskinuoralla, elämän ehdottamasta rajallisuudesta. Ei vähiten juuri Monacossa, jossa virheen marginaalit ovat pienemmät kuin missään muualla.
Monaco on muutenkin osakilpailu, jossa suomalaisittain ilonaiheet ovat olleet viime vuosina harvassa. Edellisen kerran ruhtinaskunnassa juhlittiin suomalaista palkintokorokkeella vuonna 2009, tuolloin Kimi Räikkönen ajoi kolmanneksi. Tätä ennen Räikkönen voitti raastavan ja keskittymistä vaativan merenrantaosakilpailun vuonna 2005. Lisäksi suomalaiselta löytyy kakkossija vuodelta 2003. Viimeisen viiden vuoden saldo Kimillä onkin murheellinen, parhaana sijoituksena toissavuoden kuudes sija.
MM-sarjassa kolmantena olevan Valtteri Bottaksen Monacon kisat, ovat nekin sujuneet kovin kaukana Räikkösen loistonpäivistä. Neljällä yrittämällä Bottaksen paras saavutus kilpailussa on 12. sija, kahdesti. Toki noilla yrittämillä Bottaksen kalusto ei ole tarjonnut kisan voittoon mahdollistavaa ajoa. Myös lyhyt otanta Ferrarin tilanteesta on mielenkiintoinen. Punaiset ovat edellisen kerran juhlineet voittoa Monacon kaduilla vuonna 2001, kun Michael Schumacher ajoi voittoon. Muutenkin Ferrari-kuljettaja on juhlinut voittoa Monacossa vain kolme kertaa viimeisen 38 vuoden aikana!
Nyt Maranellon orien mahdollisuudet ovat jälleen paremmat kuin aikoihin, sen tietävät kaikki. Sebastian Vettel johtaa MM-sarjaa ja on voittanut kuluvalla kaudella jo kahdesti. Kimin vauhti on ollut enemmän kuin lupauksia herättävää, vain surkea onni murskasi jäämiehen kilpailun Espanjassa. Toki Räikkösen tilanne on edelleen yhtä raadollisen kova kuin Bottaksella. Voittaakseen osakilpailun pitää, ilman teknisiä murheita tai keskeytystä, olla nopeampi kuin tallikaverinsa, ja se on vain tällä hetkellä helpommin sanottu kuin tehty. Kaksikko Lewis Hamilton-Vettel oli Barcelonassa suomalaisten keskeytettyä täysin omaa luokkaansa. Nyt voisi olla jälleen suomalaisten aika näyttää Monacossa miten pohjoinen tuuli puhaltaa.
Myös Red Bullin nousua lähemmäs kahta kärkitallia odotetaan kuin kuuta nousevaa. Toistaiseksi puheet päivitysosien vaikutuksista suorituskykyyn, ainakin positiivisessa valossa, ovat todellisuudessa olleet vain lämmin tuulahdus kuulijan naamassa. Ero Barcelonassa oli mykistävä, ero oli vain kasvanut Ferrarin ja Mercedeksen hyväksi. Toki vaikka Monaco on perinteisesti rata, jossa voima ei puhu aivan niin raadollista kieltään kuin esimerkiksi Espanjassa, on hyvin vaikea uskoa esimerkiksi Daniel Ricciardon viime vuoden kaltaiseen urotekoon. Tuolloin Red Bull-kuski otti uransa toistaiseksi ainoan paalun.
Ja tietenkin mukana on muuan Jenson Button, tuuraamassa Amerikan raitilla vierailevaa Fernando Alonsoa. Vaikka Button kokenut kettu onkin, en millään jaksa uskoa mykistävään suoritukseen McLarenin ohjaimissa. Kun täällä Monacon vilinässä katselee radan valmistumista ja paikallisten askareita kisan kynnyksellä, hiipii kisan voitosta puseroon vahva intuitio. Tuo tunne kertoo, että tällä kertaa Ferrarin pitkä odotus Monacossa tulee päätökseensä ja Maranellossa soivat kirkonkellot juhlistaakseen punaista autoa voittajana ja samalla hiljaisesti kunnioittaen Manchesterissa pois nukkuneita.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.