Koneet kauden 2018 formula ykkösten MM-sarjassa käynnistettiin kaksi viikkoa sitten Australiassa, ja matka jatkuu taas.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Vajaa 15 vuotta sitten sarjassa debytoinut ja sittemmin paikkansa vakiinnuttanut Bahrain on seuraava askelma 21 osakisan kalenterissa. Tänä vuonna kisalla on jälleen poikkeuksellisen suuri merkitys arvioitaessa valmistajien voimasuhteita Australian jälkeen.
Monessa yhteydessä ollaan todettu tosiseikka, ettei Melbournen osakilpailu tarjoa luotettavaa datapankkia, kun puhutaan tiimien iskukyvystä alkukauden aikana. Totta kai kisa piirtää suuntaviivat, mutta ohituspaikkojen puutteellisuus jättää radan omaleimaisuuden myötä kuvan vajaaksi.
Melbournen tilannetta pohdittuani on se nykyisessä muodossaan huono valinta kauden avauskisaksi. Käyntikorttina ja porttina lajille, jonka pitäisi koukuttaa uudet ihmiset lajin pariin, ei Australian nykyinen malli vähine ohitusmahdollisuuksineen ja aika heikkoine kisatapahtumineen toimi.
Radalle on tehtävä konkreettisia muutoksia, jotta kisan paikka avausviikonlopun järjestäjänä, tai oikeammin koko kalenterissa, olisi oikeutettu. Rataprofiilin toimimattomuudesta hyvänä esimerkkinä toimikoon Red Bullin molemmat autot, jotka osoittivat kisavauhdin olevan kohdallaan. Edelleen kuitenkin se sama kirous, ohituspaikkojen puute, typisti edes teoreettisen mahdollisuuden taistella paremmista sijoituksista.
Sama kohtalo oli Valtteri Bottaksella, joka Bahrainin tyyppisellä "oikealla" moottoriradalla olisi saattanut nousta vaikeista lähtökohdista huolimatta jopa kolmen joukkoon. Red Bullin vauhti joka tapauksessa osoitti, että se on tiimi, jota täytyy edelleen seurata tiiviisti Bahrainissa. Jälleen kerran sunnuntait ovat päiviä, jolloin organisaation iskukyky tulee esiin, aika-ajoissa vauhti ei vielä riitä.
Puhutaan Lewis Hamiltonin Australian aika-ajosuorituksen ihmeellisyydestä mitä tahansa, yhtään väheksymättä kuljettajaa, on merkillistä, miten jälleen kerran ratkaisevalla hetkellä saksalaisvalmistajan moottorista löytyi asetus, jolla ero aika-ajon kolmannessa osiossa venähti niin valtavaksi kuin mitä se lopulta oli. Tietenkin kysymyksessä on symbioosi kuljettajan ja auton välillä, jossa lopputulokseen vaikuttaa molempien saumaton onnistuminen, mutta silti.
On sääli, että Bottas tuhosi autonsa ratkaisevalla hetkellä. Olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä, kuinka lähelle Hamiltonia Valtteri olisi yltänyt, vai jopa britin edelle. Valtterin hyökkäys olisi vain todennäköisesti vahvistanut käsitystä hopeanuolten ylivoimasta. Ainakin oltaisiin saatu kokonaisvaltaisempi otanta. Tuo Hamiltonin ja Mercedeksen hetki oli kuitenkin sellainen, joka pani muille jauhot suuhun. Muut voivat periaatteessa yrittää, mutta aika-ajoissa Mercedes näyttää marssivan keulalla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Bahrainin viikonlopun aikana kuhina myös Haasin ympärillä tulee olemaan hurja. Tallia on syytetty viimevuotisen Ferrarin kopioinnista, mutta totuus on se, ettei ilman tuomiota voi yhdysvaltalaistallia hutkia. Suorituskyky harmaalla joukolla oli Australiassa massiivinen ennen surkeaa lopputulosta pyörien kiinnityksineen. Nyt toivotaan parempaa onnea, tai oikeammin valmistautumista.
Kolmen kärkitallin takana jo tasaisemmaksi povattu mittelö sijoituksista tulee kulminoitumaan Haasin lisäksi McLarenin ja Renaultin kamppailuun. Fernando Alonso on voimiensa tunnossa hyökkäämässä, häntä lainatakseni, jo Red Bullien kimppuun, mutta realistisempaa on tässä vaiheessa vakiinnuttaa paikka neljäntenä valmistajien sarjassa. Tässä juuri Haas heittää eteen sen kovimman kilven, eikä Renaultia voimavaroineen ja budjetteineen sovi sivuuttaa. Force India sen sijaan vaikuttaa olevaan ulkona kuvioista.
Lopuksi voidaan todeta, että suomalaisittain viikonloppu on toivoa täynnä. Ottihan Valtteri Bottas uransa ensimmäisen paalupaikkansa viime vuonna juuri tuolla radalla, eikä Valtteri ole siellä koskaan hävinnyt aika-ajoissa tallikaverilleen. Lisäksi Kimi Räikkönen on ajanut Bahrainissa kolmen joukkoon peräti kahdeksan kertaa, mikä on jaettu ennätys yhdellä radalla ajetuissa palkintokorokesijoissa ilman voittoa.
Toisiko yhdeksäs kerta myös samalla myös sen suomalaiskuskien voittoennätyksen?
Ylälaidan videolla Lewis Hamiltonin häikäisevä aika-ajosuoritus Australiasta, joka veti Mika Salon hiljaiseksi.