Vajaa kaksi viikkoa on nyt mutusteltu mitä kauden ensimmäisessä F1-kilpailussa nähtiin ja koettiin.
Vettelin voitto, Valtterin nousu palkintokorokkeelle ensimmäisessä kisassaan Mercedeksen ohjaimissa. Ferrarin hivuttautuminen lähelle Mersua nopeudessa, toisaalta Kimin säätöjen ongelmat ja tätä kautta nopeudessa Vettelille jääminen. Vähäiset ohitusmäärät ja ylipäätään uuden aikakauden F1-autojen ensiesiintyminen nousevat mieleen.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 04.55 ja klo 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 06.55, aika-ajo klo 09.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Ohittamisen vähyys leimasi avauskisaa. Alun Strollin rynnistystä ja Alonson tupla-dunkkua lukuun ottamatta, ei kisasta juuri käteen jäänyt tällä saralla. Uusien sääntöjen ja teknisten uudistusten toivottiin tuovan lisäystä ohittamisen helppouteen. Australian osakilpailusta ei kuitenkaan voi, eikä pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Radalla on tunnetusti vaikea ohittaa ja harvalukuiset ohitustapahtumat ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kiinaan mentäessätilanne on toinen. Kilpailu on perinteisesti ollut ohitusten valossa yksi kauden tapahtumarikkaimpia. Kaksi pitkää suoraa DRS-alueineen, sekä lyhyempi pätkä mutkien 10 ja 11 välillä takaavat sen, että radalla tapahtuu. Laskentatavasta riippuen viime vuonna Kiinassa nähtiin 128-175 ohitusta! Jos Kiinassa ei siis tällä saralla tapahdu Australiaa huomattavasti enemmän, joudutaan sääntöuudistuksia ruveta tarkastelemaan tulevaisuusryhmissä huomattavasti kriittisemmin ja tiukemmalla aikajänteellä. Nyt pitää siis tapahtua.
Ferrarin voitto heti ensimmäisessä kisassa oli varmasti sitä, mitä päättävät elimet lajin parissa toivoivat. Useampia voittajia, tiukempia kisoja, Maranello mukana näissä: markkinavoimien märkä uni. Toki on huomioitava, ettei Ferrrari ollut viikonlopun nopein auto tai Vettel nopein kuljettaja. Edelleen Hamilton ajoi itsensä paalulle vakuuttavasti, mutta valitus renkaiden kestävyydestä pakotti Mercedeksen varikkopysähdykseen ennen Ferraria. Mercedeksen voitto jäi käytännössä 0,6 sekunnin päähän! Tämä oli se aika, jonka Ferrari varikkopysähdyksellään ja oikea-aikaisuudellaan onnistui voittamaan Mercedekseen nähden. Kun Hamilton palasi radalle, noin täpärälle meni, ettei hopeanuoli olisi noussut kisan kärkeen ja samalla käytännössä voittoon.
Ferrari on toki kuronut eroa kiinni Mersuun, kun verrataan tallien välisiä eroja viime vuodesta tähän vuoteen. Molemmissa tapauksissa Mercedes ajoi viikonlopun nopeimman kierroksen, mutta kun viime vuonna prosenteiksi muutettuna Ferrarin ero ajassa oli Mercedekseen 100,962%, oli sen tänä vuonna enää 100,326%. Puhtaasti tätä kautta laskettuna Ferrari on kuronut, vain Melbournen kisaa verrokkina käyttäen eroa kiinni 0.636%, mikä on valtavan paljon. Toki otanta on vain yhdestä kilpailusta, mutta suuntaa se antaa. Shanghain pitkillä suorilla kuitenkin uskon, että Mercedeksen etumatka kasvaa Melbourneen nähden. Toki tässäkin lisämauste viime vuoteen verrattuna on moottoreiden jatkuva kehittäminen kauden aikana, seikka joka saattaa kääntää voimasuhteitaentisestään.
Suomalaiskuskeilla on molemmilla näytön paikka Kiinassa. Valterille jäi avauskilpailusta paljon toivomisen varaa aika-ajoissa, vaikka kilpailussa, etenkin varikkokäynnin jälkeen vauhti oli loistavaaja tasaista, millä tahansa mittarilla mitattuna. Bottaksen tilanne on jollakin tavalla miellyttävän levollinen. Juuri Australian kisan toinen puolisko ositti, että kisanopeus ja ylipäätään nopeus riittää upeasti, kun suomalainen pääsee paremmin sinuiksi tallinsa ja ennen kaikkea auton kanssa. On edelleen muistettava, että tallikaverina on kolminkertainen maailmanmestari, jonka ympärille talli on käytännössä rakentunut viime vuosina.
Räikkösellä on Bottasta enemmän vielä hampaan kolossa ensimmäisen kilpailun jälkeen. Kimi ei missään vaiheessa saanut autoa istumaan ajotyylilleen sopivaksi koko viikonlopun aikana ja tämä näkyi heti kellossa ja myös sijoituksessa maalissa. Kisan jälkeen Räikkönen totesi, että hän ja talli tiedostavat ongelmat säädöissä, näin on myös syytä toivoa. Motivoitunut ja tällä hetkellä supernopea tallikaveri Vettel on mittapuuna aivan yhtä kova kuin Hamilton Bottakselle. Mitä pitempään Räikkösellä menee autonsa säätöjen kanssa, sitä pitempi kausi Kimille tulee ja muistot parin vuoden takaisesta heräävät. Toisaalta olen edelleen vakuuttunut, että säädöt löytyvät ja nopeasti ja tuolloin saa myös saksalainen olla varpaillaan. Kiinan kisa on usein yllätyksiä täynnä ja on toivottava, ettei tämä kausi toisi tähän muutosta. Yllätykseksi en nostaisi kuitenkaan suomalaisen kuljettajan nousemista korkeimmalle korokkeelle. Tapahtukoon siis yllätykset terävimmän kärjen takana.