F1-kauden edetessä Euroopan jälkeen Aasiaan Singaporen loisteliaisiin puitteisiin, on varikon puheissa noussut keskiöön Carlos Sainzin siirto Toro Rossolta Renaultille.
Vahvistus siirrolle saadaan oletettavasti lähiaikoina, ja on mahdollista, että espanjalainen korvaisi erittäin vaisun kauden ajaneen britin Jolyon Palmerin Renaultin ohjaimissa jo Malesiassa lokakuun alussa.
Siirto on vain yksi osa palapeliä, jotka liittyvät moottoritoimittajiin ja sopimuksiin tallien kanssa. Uutiset iskivät myrskytuulen tavoin tyyneen veteen. Sainzin siirto mahdollistaa lopulta koko kauden puhuttaneen yhteistyön päättymisen McLarenin ja Hondan välillä. Sainz oli se rasvattu avain, jolla Renault saatiin viimeistään moottoritoimittajien vaihtoleikkiin mukaan. Ensi kaudella McLareneissa ulvovat siis Renault'n moottorit ja Toro Rossolla on edessä omat haasteensa japanilaisvalmistajan kanssa.
Uutisen jälkeen spekulaatiot käyvät kuumina tietenkin siitä, miten Toro Rosson tyhjä penkki täytetään. Luonnollinen valinta olisi Red Bullin kuskiakatemian tämän hetken ykköstykki, viime vuoden GP2-mestari, ranskalainen Pierre Gasly. Honda-yhteistyö saattaa tulevaisuudessa kuitenkin mutkistaa kuljettajavalintoja tallissa. Esimerkiksi Formula 2 -sarjassa ajava Honda-juniori Nobuharu Matsushita on noussut arvioissa esille, mutta Gaslyn valinta osunee myös pitkällä aikavälillä lähemmäs maalia.
Gasly itse on puhkunut intoa kuin ilmapallo vyyhdin avauduttua ja vakuuttelee olevansa valmis, jos kutsu käy. Testi- ja reservikuljettajana Gasly on saanut jo tuntumaa tämän kauden autoihin ja kuskipaikka olisi luonteva askel miehen uralla – ja myös tiimille riskittömin vaihtoehto. Sainzin siirto puhdistanee myös ilmaa Toro Rossolla. Oletettavasti Daniil Kvjatin voisi kuvitella nauttivan paineettomammasta tulevaisuudesta tallissa, ainakin niin kauan kunnes Gasly osoittaa vauhtinsa.
Carlos Sainz on kuitenkin ruletin suurin voittaja. Tie Red Bullin organisaatiossa on tyssännyt tällä erää piinkovaan kaksikkoon Daniel Ricciardo-Max Verstappen. Sainz on useaan otteeseen ilmaissut tyytymättömyytensä tilanteeseensa, joten uusi koti Renault'lla on enemmän kuin aikainen joulu espanjalaiselle. Myös Renaultin parantunut suorituskyky sekä lisääntyneet resurssit nostavat menestysodotuksia. On todella herkullista nähdä minkälaisen vauhdillisen haasteen Sainz pystyy heittämään Nico Hülkenbergin suuntaan.
Harmillista koko kuviossa oli lopulta se, ettei McLaren-Honda-yhteistyöstä sittenkään tullut mitään. Jo pelkästään perinteitä peilatessa olisi tuolle liitolle toivonut huomattavasti ruusuisemman lopun. Yhteistyön epäonnistuminen ja päätelmä ongelmista tulee varmasti olemaan oppikirjamateriaalia tulevaisuuden F1-tallien tekniselle ja operatiiviselle johdolle.
Päätös moottorinvalmistajan vaihdosta oli ainoastaan epätoivon aiheuttama pakko. McLarenilla ei yksinkertaisesti uskottu, että Honda pystyisi radikaalisti muuttamaan suuntaansa ensi kaudella. Pakotietä ei vain löytynyt. Paradoksi tilanteessa olisi se, jos Toro Rosso löytäisi Hondan kanssa ensi kaudella viisasten kiven ja osoittaisi McLarenille kärsivällisyyden merkityksen. Aika näyttää.
Myös Jolyon Palmer saa kokea formula ykkösten raadollisuuden karulla tavalla, jos pesti Renaultilla päättyy ennenaikaisesti jo Malesiassa. Kärsivällisyys on tullut päätökseensä myös Palmerin tapauksessa. Mielestäni sääli, sillä britin suorituskäyrä on viimeisten kisaviikonloppujen aikaan lähtenyt nousuun ja alkukauden täydellinen floppi on osoittanut ryhdistäytymisen merkkejä.
Palmer on myös osoitus siitä, ettei pienempien luokkien menestys vääjäämättä seuraa kuninkuusluokkaan. Työ ei koskaan pääty.