Autoalan mukaan Suomessa on reilusti yli puoli miljoonaa ladattavaa autoa vuosikymmenen lopussa. Päästötalkoissa on kuitenkin vielä paljon pureskeltavaa.
Autoteollisuuden ladattavien autojen valikoima ja saatavuus paraneekin parhaillaan huomattavasti.
Valikoimien laajentuminen on erittäin tärkeää, mutta yhtä tärkeää on se, että myös ladattavien autojen hankintahinnat lähestyvät polttomoottoriautojen hintaa. Hinta vaikuttaa ehkä eniten siihen, sähköistyykö autokanta nopeasti vai hitaasti Suomessa.
Suomessa tehdään lähes 600 000 käytetyn auton kauppaa vuodessa. Kaupoissa käytetyn välirahan määrä vaihtelee yleensä 10 000–14 000 eurossa, jonka lisäksi vanha auto tulee vielä välirahan päälle.
Lue myös: Kommentti: Löysillä heitoilla polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta saa nimen lehteen, mutta kuluttajan selkäydinreaktio ei palvele ketään
Tämän keskimääräisen 12 vuotta vanhan auton laskennallinen arvo on noin 6 800 euroa. Näin suomalaiset autoilijat käyttävät tai pystyvät käyttämään keskimäärin auton ostoon 17 000–21 000 euroa.
Kun uusien ladattavien autojen hinnat vaihtelevat edelleen pääsääntöisesti 30 000 eurosta ylöspäin, ja vähänkin suurempiakkuisilla malleilla hinta nousee yli 40 000 euron, ymmärtää miksi sähköautojen ja -lataushybridien hintojen on pakko alentua reippaasti, jotta kauppa kiinnostaisi valtaosaa ostajista.
Vastaavasti uusien autojen ostajilla välirahan osuus vaihtelee 17 000–20 000 eurossa. Näille ostajille heidän vanhan autonsa arvo on ymmärrettävästi korkeampi ja sähköauto tai lataushybridi on hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa.
Ladattavat nuorempien suosiossa
Ongelma asiassa on toinen. Traficomin viime vuoden tilasto kertoo, että yli 50-vuotiaat ostavat puolet uusista henkilöautoista. Alle kymmenes uusien autojen ostajista on alle 35-vuotiaita ja toisaalta iältään yli 70-vuotiaiden ikäluokka osti eniten henkilöautoja.
Mitä asialla on merkitystä? Paljonkin. Kauniisti sanottuna ladattavien henkilöautojen hankkiminen on keskimääräistä nuorempien henkilöiden suosiossa.
Pelkästään tämä asettaa niin autokaupalle kuin hallitukselle haasteita saada autokanta sähköistymään ripeästi. Vero- ja muut houkuttimet pitää miettiä myös ikäpolviasiana. Luonnolliset henkilöt ostavat joka tapauksessa runsaasta 100 000 uudesta autosta kaksi kolmesta vuodessa.
Hallitus kannustaa nyt yrityksiä eli yritysten työsuhdeautoilijoita hankkimaan sähköauton perinteisen polttomoottoriauton sijaan, jotta kauppoihin saataisiin lisää käytettyjä sähköautoja.
Tavoite on hyvä, mutta ongelmana tässäkin on se, että kannustin koskee vain puhtaita sähköautoja – ei hybridejä.
Hybridit ovat toki väliajan vaihtoehto liikenteen sähköistymisessä. Kuinka kauan väliaika kestää, riippuu kuitenkin vanhasta 2,7 miljoonaan auton kannan romutusvauhdista ja autoteollisuuden muutosvauhdista. Nopeaa muutosta ei ole tiedossa.