Suomalaiset ajavat täyssähköautoillaan enemmän kuin moni saattaa luulla.
Huoltoasemien kahvipöydissä ja polttoainepumpuilla voi kuulla piikikkäitä kommentteja siitä, kuinka sähköautot ovat hyvä valinta korkeintaan kaupunkiajoon ja lyhyiden matkojen taittamiseen, kun taas oikeat ajot hoidetaan bensaa tai dieseliä poltellen.
Totuus kuitenkin on, että yksi sähköllä ajamisen parhaista puolista, edullisuus, pääsee kunnolla oikeuksiinsa vasta silloin, kun kilometrejä kertyy runsaasti.
Sähköautoilun edullisuus riippuu toki hyvin pitkälti siitä, missä autoaan lataa. Kotilataajalle sähkö on edullista, mutta latausinfrastruktuurin toistainen sekavuus sekä eri palveluntarjoajien kovasti vaihtelevat hinnoittelutavat voivat yllättää ikävästi.
Lue myös: Näin se muutos tapahtuu Suomessakin: Dieselautot jääneet töpselimallien jalkoihin
Mutta kuinka paljon sähköautoilla sitten ajetaan verrattuna polttomoottoriautoihin? Menevätkö kalliit sähköautot hukkaan, jos ne lähinnä seisovat latureilla eivätkä kerää kilometrejä tien päällä? Selvitimme, miten asia on.
Diesel on kiistaton kilometrikunkku
Traficom toimitti MTV Uutisille liikennekäytössä 31.12.2020 olleiden 3–7-vuotiaiden henkilöautojen keskimäärin ajetut kilometrit viimeisimmässä katsastuksessa iän ja käyttövoiman mukaan.
– Tätä uudempia autoja ei yleensä katsasteta, kun taas tätä vanhemmissa autoissa on todella vähän vaihtoehtoisia käyttövoimia, Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo MTV Uutisille.
Datasta selviää – vähemmän yllättäen – että kovimmat kilometrit ajetaan dieselillä.
Määräaikaiskatsastuksissa kirjattuihin kilometrimääriin perustuvat tiedot paljastavat, että 3-vuotiailla dieselautoilla on ajettu keskimäärin yli 82 000 kilometriä, kun taas bensiiniä menovetenään käyttävien autojen kilometrit ovat keskimäärin reilut 46 000.
Moni saattaa kuitenkin yllättyä siitä, että 3-vuotiailla sähköautoilla on ajettu keskimäärin enemmän kuin bensa-autoilla. Sähköautojen keskimääräinen ajokertymä 53 400 kilometriä kolmessa vuodessa tekee noin 17 000 kilometriä vuodessa ja noin 49 kilometriä päivässä.
Datasta on nähtävissä myös se, että ladattavia bensahybridejä ostetaan huomattavasti perinteisiä bensa-autoja kovempaan ajoon. Ero selittynee osin sillä, että iso osa ladattavista hybrideistä menee työsuhdeautoiksi, joilla tyypillisestikin ajetaan paljon.
Ikä (v) | Bensa (km) | Diesel (km) | Sähkö (km) | Lad. bensa (km) | Lad. diesel (km) |
3 | 46 746 | 82 574 | 53 363 | 61 730 | 70 592 |
4 | 65 665 | 124 876 | 74 908 | 91 085 | 112 157 |
5 | 73 675 | 129 855 | 99 382 | 107 413 | 137 627 |
6 | 88 665 | 158 845 | 111 733 | 117 443 | 150 730 |
7 | 100 900 | 174 270 | 103 645 | 141 383 | 194 928 |
Lue myös: Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
Lähde: Traficom