Meneekö kallis auto hukkaan, jos latausten välissä ei ehdi edes ajamaan? MTV selvitti: Näin paljon suomalaisten täyssähköautoihin oikeasti kertyy kilometrejä

1:30img
Amerikkalaisen General Motorsin Super Bowl -mainoksessa vieraillaan Suomessa – tai ainakin "Suomessa" – tulevalla GMC Hummer EV -sähköautolla ja vihataan norjalaisia. Mainosta tähdittää Hollywood-suuruus Will Ferrell.
Julkaistu 17.02.2021 11:21

Ville Järveläinen

Suomalaiset ajavat täyssähköautoillaan enemmän kuin moni saattaa luulla.

Huoltoasemien kahvipöydissä ja polttoainepumpuilla voi kuulla piikikkäitä kommentteja siitä, kuinka sähköautot ovat hyvä valinta korkeintaan kaupunkiajoon ja lyhyiden matkojen taittamiseen, kun taas oikeat ajot hoidetaan bensaa tai dieseliä poltellen.

Totuus kuitenkin on, että yksi sähköllä ajamisen parhaista puolista, edullisuus, pääsee kunnolla oikeuksiinsa vasta silloin, kun kilometrejä kertyy runsaasti.

Sähköautoilun edullisuus riippuu toki hyvin pitkälti siitä, missä autoaan lataa. Kotilataajalle sähkö on edullista, mutta latausinfrastruktuurin toistainen sekavuus sekä eri palveluntarjoajien kovasti vaihtelevat hinnoittelutavat voivat yllättää ikävästi.

Lue myös: Näin se muutos tapahtuu Suomessakin: Dieselautot jääneet töpselimallien jalkoihin

Mutta kuinka paljon sähköautoilla sitten ajetaan verrattuna polttomoottoriautoihin? Menevätkö kalliit sähköautot hukkaan, jos ne lähinnä seisovat latureilla eivätkä kerää kilometrejä tien päällä? Selvitimme, miten asia on.

Diesel on kiistaton kilometrikunkku

Traficom toimitti MTV Uutisille liikennekäytössä 31.12.2020 olleiden 3–7-vuotiaiden henkilöautojen keskimäärin ajetut kilometrit viimeisimmässä katsastuksessa iän ja käyttövoiman mukaan.

– Tätä uudempia autoja ei yleensä katsasteta, kun taas tätä vanhemmissa autoissa on todella vähän vaihtoehtoisia käyttövoimia, Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen kertoo MTV Uutisille.

Datasta selviää – vähemmän yllättäen – että kovimmat kilometrit ajetaan dieselillä.

Määräaikaiskatsastuksissa kirjattuihin kilometrimääriin perustuvat tiedot paljastavat, että 3-vuotiailla dieselautoilla on ajettu keskimäärin yli 82 000 kilometriä, kun taas bensiiniä menovetenään käyttävien autojen kilometrit ovat keskimäärin reilut 46 000.

Moni saattaa kuitenkin yllättyä siitä, että 3-vuotiailla sähköautoilla on ajettu keskimäärin enemmän kuin bensa-autoilla. Sähköautojen keskimääräinen ajokertymä 53 400 kilometriä kolmessa vuodessa tekee noin 17 000 kilometriä vuodessa ja noin 49 kilometriä päivässä.

Datasta on nähtävissä myös se, että ladattavia bensahybridejä ostetaan huomattavasti perinteisiä bensa-autoja kovempaan ajoon. Ero selittynee osin sillä, että iso osa ladattavista hybrideistä menee työsuhdeautoiksi, joilla tyypillisestikin ajetaan paljon.

Ikä (v)

Bensa (km)

Diesel (km)

Sähkö (km)

Lad. bensa (km)

Lad. diesel (km)

3

46 746

82 574

53 363

61 730

70 592

4

65 665

124 876

74 908

91 085

112 157

5

73 675

129 855

99 382

107 413

137 627

6

88 665

158 845

111 733

117 443

150 730

7

100 900

174 270

103 645

141 383

194 928

Lue myös: Liikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Autot