Nordea haluaa, että suomalaiset käyttäisivät enemmän sähköautoja ja hybridejä, jotta liikenteen päästöt vähenisivät. Pankki sanoo muuttavansa uusien autolainojen ehtoja siten, että vähäpäästöiset autot olisivat entistä useamman ostettavissa.
Nordean tekemä muutos koskee henkilö- ja pakettiautoja. Lainaratkaisuja tehdään tapauskohtaisesti ja kaikki lainaan liittyvät ehdot ovat tarkastelussa.
– Kun puhutaan ehdoista, se on laaja käsite. Ehtoihin voi liittyä yhtenä osana hinta, mutta rahoituksen osalta katsotaan erityisesti tekijöitä, jotka vaikuttavat kuukausierään. Tai ratkaisut voivat olla käsirahaan liittyviä tekijöitä, joilla madalletaan tekijöitä auton hankintaan, kertoo Nordean autorahoituksesta vastaava johtaja Kristian Ajanto.
Lue myös: Nordean liikevoitto pieneni loka-joulukuussa 13 prosenttia, korkokate nousi
Nordea ei siis automaattisesti laske sähkö- ja hybridiautolainojen hintoja tietyn kaavan mukaan vaan tekee muutoksia kaikkiin lainan ehtoihin tapauskohtaisesti. Täsmällisiä lukuja esimerkiksi marginaaleista ei ainakaan tässä vaiheessa suostuta kertomaan.
Sähköautot ovat toistaiseksi sen verran kalliita polttomoottoreihin verrattuna, että parannusten olisi oltava tuntuvia, jotta niillä on oikeasti vaikutusta.
Yhtälö ei ole voittoa tavoittelevalle pankkiyhtiölle helppo, mutta sähköautosta haaveilevalle kuluttajalle muutoksen pitäisi olla myönteinen.
– Ihmisiä kiinnostaa sähköauton edulliset käyttökustannukset, päästöttömyys ja turvallisuus tällä hetkellä, mutta korkea hinta on suurin este sähköauton hankkimiselle, Ajanto sanoo.
Muutokset koskevat myös Nordean leasing-ratkaisuja.
40 prosentin vähennystavoite
Nordea sanoo olevansa ensimmäisten pohjoismaisten pankkien joukossa asettamassa henkilö- ja pakettiautojen rahoitusta koskevan päästövähennystavoitteen.
Tavoitteena on vähentää päästöjä vähintään 40 prosenttia vuoden 2022 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Liikenne on yksi merkittävä päästöjen lähde maailmassa.
– Toimintamme ja kehitystyömme painopisteenä on tukea ja auttaa asiakkaitamme toteuttamaan vihreää siirtymää. Maantieliikenne on keskeinen nettonollapäästöjen saavuttamisessa, ja siksi meille on tärkeää vauhdittaa siirtymää juuri autorahoituksessa, sanoo Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra.
Lue myös: Nordea: Suomen talous ajautuu lyhyeen taantumaan tänä vuonna
Autolainojen muutokset ovat jatkumoa niin Nordeassa kuin monessa muussa pankissa käynnistyneelle käänteelle, jolla pyritään vauhdittamaan vihreätä siirtymää.
Monet pankit arvioivat tarkasti niin lainojensa kuin sijoitustensa hiilijalanjälkeä ja pyrkivät esimerkiksi lainaehdoilla ohjaamaan asiakkaitaan ympäristöystävällisempään suuntaan.
Esimerkiksi Nordean ensimmäiset toimialakohtaiset tavoitteet asetettiin joulukuussa 2022 ja ne koskivat tavaraliikennettä, asuinkiinteistöjä, öljyä ja maakaasua sekä energiaturpeen kaivamista. Vuoden 2023 lopussa Nordeassa asetettiin myös energiantuotantoa ja maataloutta koskevia lisätavoitteita.