Nordea: Panama-selvityksessä löytyi puutteita – lisäselvityksiä tarvitaan liki 70 asiakkaalta

Nordea on avannut Panama-selvityksessään yhtiön Luxemburgin konttorin järjestelyjä. Selvityksen mukaan Luxemburgin konttorilla oli huhtikuussa asiakkaina 562 offshore-yritystä, joista 129 oli rekisteröity Panamaan tai joita hallinnoi Mossack Fonseca. 

Luxemburgin konttorin työntekijät eivät ole olleet aloitteellisina offshore-yritysten perustamisessa tai aktiivisesti edesauttaneet asiakkaiden mahdollista veronkiertoa, katsoo Nordea niin sanotussa Panama-selvityksessään. 

Selvityksessä kävi kuitenkin ilmi, että joitakin puutteita löytyi. Selvityksestä ilmenee, että Nordea vaatii 68 asiakkaan osalta lisäselvityksiä sen varmistamiseksi, että yritysten tosiasiallisten edunsaajien veroasiat ovat kunnossa.

Nordean selvityksessä havaittiin lisäksi seitsemän tapausta, joissa valtakirjoja uusittaessa oli rikottu sisäisiä periaatteita muttei luultavasti kuitenkaan lakia. Kyse oli päivämäärien muuttamisesta takautuvasti. Selvitys katsoo, ettei työntekijät kuitenkaan hyötyneet tästä. 

Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull sanoo tiedotteessa olevansa pettynyt. 

– Olen pettynyt, että selvitys osoittaa, ettei kaikkia konsernin ohjeita ole noudatettu riittävästi. Tämä ei ole hyväksyttävää. Olen silti hyvilläni, ettei löytynyt todisteita, että pankkilaiset olisivat aktiivisesti edesauttaneet veronkierrossa. Puutteet kohdistuvat suurelta osin hallintorutiineihin ja valvontaan.

Casper von Koskullin mukaan selvitys aiheuttaa muutoksia Nordean käytäntöihin, jotta kaikilla on yhteiset näkemykset pankin toimintatavoista.

Suomen Nordean toiminta nousi kevään aikana esiin Panaman tietovuodossa. Ylen MOT-ohjelman haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Nordean Luxemburgin-yksikkö on perustanut asiakkailleen lähes 400 veroparatiisiyhtiötä Panamaan ja Brittiläisille Neitsytsaarille.

Lue myös:

    Uusimmat