Nordea kertoo, että sen asiakkaisiin on viime päivinä kohdistunut runsaasti huijausyrityksiä.
Asiakkaat ovat saaneet Nordean nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa pyydetään aktivoimaan sovelluksia klikkaamalla linkkiä. Linkit johtavat kuitenkin huijareiden ”valeverkkopankkiin”.
”Nordea ei milloinkaan pyydä päivittämään tai aktivoimaan sovelluksia tekstiviesteillä, eikä lähetä linkkejä verkkopankkiin. Nordean sovellukset päivitetään ainoastaan sovelluskaupassa. Jos saa Nordean nimissä lähetetyn tekstiviestin, jossa pyydetään päivittämään sovelluksia, kyseessä on huijausviesti ja se kannattaa poistaa puhelimesta heti”, sanoo henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtaja Jani Eloranta.
Nordean Eloranta toteaa, että rikolliset aktivoituvat tyypillisesti juhlapyhien, kuten nyt pääsiäisen aikaan.
”Olemme myös huomanneet, että rikollisten keinot kehittyvät koko ajan. Kun aiemmin huijarit yrittivät kalastella pankkitunnuksia sähköpostin, puheluiden tai kirjeiden avulla, nyt rikolliset ovat siirtyneet tekstiviesteihin. Uudet kalastelukeinot edellyttävät asiakkailta jopa aiempaa enemmän huolellisuutta pankkiasioissaan”, Eloranta toteaa.
Jos epäilee, että omat pankkitunnukset ovat joutuneen vääriin käsiin, kannattaa olla pikaisesti yhteydessä Nordean ympäri vuorokauden avoinna olevaan asiakaspalveluun. Numero on 0200 3000 (pvm/mpm).