Norja syyttää Toyotaa valheellisesta mainonnasta – houkutteliko tämä termi sinutkin autokaupoille?

0:38img
Tässä on Suomessa syntynyt ja rallipoluilla testattu Toyota GR Yaris.
Julkaistu 04.02.2020 14:02

Ville Järveläinen

Sähköautojen mallimaassa Norjassa kuluttajaviranomainen on puuttunut japanilaisvalmistajan hybridien markkinointiin.

Aikoinaan liikenteen sähköistymisen edelläkävijän viittaa kantanut Toyota on sittemmin jäänyt autoteollisuuden sähköautovyörytyksessä takamatkalle – ja ihan vapaaehtoisesti.

Japanilaisvalmistaja on nimittäin keskittynyt hybridimalleihinsa ja haluaa pitää kaikki vaihtoehdot auki panostaen myös polttokennoautoihin.

Lue myös: Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen mallia

Termi "itselataava" aiheuttanut närkästystä

Valmistaja on markkinoinut sekä Toyota- että Lexus-brändättyjä hybridiautojaan "itselataavina". Kyseessä on markkinointitermi perinteiselle hybridille, josta Toyota käyttää myös toista itse kehittämäänsä termiä "täyshybridi".

Toyotan hybridijärjestelmä toimii siten, että auton akustoa ladataan polttomoottorin voimin eli käyttämällä bensaa. Kun akussa on riittävästi virtaa, on autolla mahdollista ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Akku latautuu jarrutuksissa ja hidastuksissa, mutta autoa eteenpäin vievä energia on joka tapauksessa tuotettu bensiiniä polttamalla.

Toyotan mukaan sen "itselataavat" hybridit ovat käytännöllisempiä kuin ladattavat hybridit, koska kuljettajan ei tarvitse kytkeä autoa laturiin. Ladattavan hybridin omistajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa siihen, kulkeeko hänen autonsa sähköllä vai bensiinillä.

Mainokset pannassa

Norjassa valmistajan hybridien nykymuotoiselle markkinoinnille on pantu piste. Esimerkiksi Lexuksen mainoksissa on annettu ymmärtää, että autot tuottavat sähköä ilmaiseksi.

Maan kuluttajaviranomainen pitää japanilaisvalmistajan markkinointia harhaanjohtavana siitä syystä, ettei mainonnassa tuoda selkeästi esiin auton käyttävän polttoainetta sähkön tuottamiseen.

Viranomaisen mukaan mainonta voi johtaa siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen, jota hän ei kaikki faktat tietäen olisi välttämättä tehnyt.

Lähteet: Electrek, Elbil

Lue myös: Toyota tuo Eurooppaan täysin uuden mallin – pohjautuu suomalaisten kestosuosikkiin

Tuoreimmat aiheesta

Autot