Suomessakin myytävä kiinalaismaasturi oli yllätysykkönen sähköautojen vaativassa akkutestissä.
Sähköauton suhteellisen lyhyestä toimintamatkasta voi tehdä hyveen, ainakin jos akku pitää sen minkä lupaa.
Esimerkiksi käyköön kiinalainen Maxus Euniq 6 -katumaasturi. Auto sijoittui jopa hieman yllättäen ykköseksi Norjassa järjestetyssä 31 sähköauton vuotuisessa kesätestissä.
Testin ensisijaisena tarkoituksena oli mitata akkujen luotettavuutta. Käytännössä kyse oli virallisen toimintamatkan ja reaalisesti toteutuneen ajomatkan välisestä suhteesta.
Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen
Matkalupaus piti
Maxuksen akku piti parhaiten matkalupauksensa Norjan autoliiton isännöimässä kokeessa. Kiinalaismaasturi taittoi taivalta yhdellä latauksella kaikkiaan 388 kilometriä. Auton viralliseksi toimintamatkaksi kerrotaan 354 kilometriä, joten hyvää kertyi kymmenen prosentin edestä.
Toiseksi sijoittui kahdella sähkömoottorilla varustettu Tesla Model Y -mallin Long Range -versio, jonka akku kantoi kaikkiaan 545 kilometrin edestä. Virallinen 507 kilometrin toimintamatka ylittyi 38 kilometrillä eli kahdeksalla prosentilla.
Hyvällä hyötysuhteella liikahti myös BMW:n väkivahva katumaasturi i4 M50. Kärry selvisi yhdellä latingilla 521 kilometrin edestä. Akun toimintamatkaksi on kerrottu 497 kilometriä. Ylimääräkilometrejä kertyi testissä 24 eli viiden prosentin verran.
Sama kirjainyhdistelmä kuittasi myös neljännen sijan i4 eDrive40 -mallillaan. Luvattu 565 kilometrin kyyti venyi 583,6 kilometrin mittaiseksi. Myös muutama muu sähköauto ylsi prosentilla tai kahdella yli ohjeisarvonsa. Absoluuttisena ajomatkana tämä merkitsi 3–7 kilometriä.
Pahimmat alitukset 20 prosenttia
Testireitti kulki Oslosta Lygnasæterin, Gjøvikin, Ringebun, Dombåsin, Hjerkinnin, Folldalin kautta ja sitten etelään Venabygdsfjelletiin ja jälleen takaisin Ringebuhun. Kaikki autot lähtivät testiin täyteen ladatuilla akuilla ilman esilämmitystä.
Pahimmat pettäjät alittivat riman jopa 20 prosenttia luvattua lyhyemmällä toimintamatkalla. Näin kävi kiinalaisen luksus-sedanin Hongqi EHS-9:n kohdalla.
Lue myös: Kuinka moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata polttomoottoriautoon? Vastaus voi yllättää
Luvattu 465 kilometrin toimintamatka kutistui 371 kilometriin. Myös Mercedes EQS 450+- ja Mercedes AMG EQE 43 4Matic mallit pettivät lupauksensa.
Mallit reputtivat testin 13 ja 14 prosenttia lupauksiaan heikommilla tuloksilla.
Niiden kunniaksi voi silti lukea kohtuulliset toimintamatkat. Absoluuttisesti mitattuna EQS 450+ oli koko testin pisimmälle pötkinyt ajoneuvo 620 kilometrin ajomatkallaan.
Akkujen sitkossa on yleisemminkin vielä varaa parantaa. Testiin osallistuneista sähköautoista vain kolmannes pääsi ilmoitettuun WLTP:n mukaiseen toimintamatkaansa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
1:20
Malli/WLTP/Toteutunut/ Ero%
- Mercedes-Benz EQS 450+: 711 km/620 km/ -13%
- Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC: 647 km/596 km/-8%
- BMW iX xDrive50: 591 km/568,5 km/-4%
- BMW i4 eDrive40: 565 km/583,6 km/+3%
- Kia EV6 RWD: 528 km/500,2 km/-5%
- Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: 518 km/443 km/-14%
- Polestar 2 LR Single Motor: 517 km/520,6 km/+1%
- Tesla Model Y LR Dual Motor: 507 km/545 km/+8%
- Ford Mustang Mach-E GT: 500 km/436,6 km/-13%
- NIO ES8: 500 km/443,6 km/-11%
- Audi e-tron Q4 40: 498 km/460,9 km/-7%
- BMW i4 M50: 497 km/521,1 km/+5%
- Skoda Enyaq Coupe RS: 491 km/497 km/+1%
- Kia EV6 4WD: 484 km/459,2 km/-5%
- Hyundai Ioniq 5 RWD:481 km/446 km/-7%
- Skoda Enyaq iV80X: 481 km/446 km/-7%
- Polestar 2 LR Dual Motor: 477 km/446,6 km/-6%
- Volkswagen ID.5 GTX: 473 km/453 km/-4%
- Xpeng P7: 470 km/436 km/-7%
- Volkswagen ID.4 GTX: 466 km/428 km/-8%
- Hongqi EHS-9: 465 km/371 km/-20%
- Audi e-tron Q4 50 quattro: 459 km/459,6 km/0%
- MG ZS Long Range: 440 km/443 km/+1%
- Volvo C40 Recharge: 437 km/418,7 km/-4%
- Renault Megane E-tech: 428 km/413 km/-4%
- Cupra Born: 424 km/376,0 km/-11%
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 412 km/403 km/-2%
- Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC: 407 km/411 km/+1%
- BMW iX xDrive40: 400 km/399,4 km/-0%
- BYD Tang: 400 km/407,6 km/+2%
- Maxus Euniq 6: 354 km/388,4 km/+10%
Lue myös: Vain harva on testannut sähköautoa – varaudu yllätyksiin ensimmäisellä kerralla
Lähde: Norjan autoliitto