Mielikuvatasolla autojen sporttisuus ja käytännöllisyys eivät usein kohtaa. Onneksi poikkeuksia löytyy, joista uusimpien joukossa on Frankfurtissa esitelty Audi RS 4.
Tehokkaista ja suorituskykyisistä autoista tulee usein ensimmäisenä mieleen kaksioviset urheiluautot. Moni varmasti ajaisi mielellään tämmöisillä, mutta rajoitettu käytännöllisyys heikentää mahdollisuuksia etenkin perheellisten kohdalla. Myös näihin tilanteisiin löytyy vastauksia ja uusimpana vaihtoehtona sporttisuutta ja tilaa tarvitseville Audi esitteli uuden RS 4:n.
RS:n erottaa perusmallista varsin helposti. Musta maski ja valtavat ilmanottoaukot keulassa paljastavat kyseessä olevan vakiota ripeämpi versio. Tarkkasilmäinen huomaa korin olevan hieman leveämpi, sillä pyöränkaaria on levitetty 30 millimetriä. Auton takaosaan siirryttäessä ei tarvitse kauaa etsiä eroavaisuuksia, sillä RS-malleille tyypilliset isot pakoputket helman molemmissa laidoissa varastavat huomion.
Tekniikka on tuttua kaksiovisesta sisarmalli RS 5:stä. Pellin alta löytyy uusi 2,9-litrainen tuplaturbo V6, joka tuottaa 450 hevosvoimaa ja 600 newtometriä vääntöä. Auto on luonnollisesti aina nelivetoinen ja varustettu kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla. Näiden turvin satasen nopeus saavutetaan perhefarkulle soveliaasti 4,1 sekunnissa, ja mikäli vakiona 250 km/h lukemaan rajoitettu huippunopeus tuntuu turhalta holhoamiselta, saa rajoittimen nostettua lukemaan 280 km/h.
Uuden Audi RS 4:n Suomen hintaa ei ole vielä julkaistu. Sisarmalli RS 5:n alkaen hinta asettuu 142 993 euroon.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja
Edit 9.10. klo 15:05: Perheenisille ilmausta muutettu "tilaa tarvitseville"
Lue lisää Frankfurtin autonäyttelystä:
Jättikooste Frankfurtin autonäyttelystä – nämä jäi mieleen
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.