Kun kuljettajan huomio kiinnittyy kännykkään, kaikkien tienkäyttäjien liikkuminen vaarantuu.
Erityisesti nuoret kuljettajat käyttävät kännykkää ajaessaan. Asia ilmenee Liikenneturvan huhtikuussa teettämästä kyselystä.
Kyselyn mukaan 15–24-vuotiaista lähes viidennes (18 prosenttia) katsoo videoita tai lukee viestejä ajessaan erittäin usein tai usein. Koko väestöä vastaava luku on 9 prosenttia.
Nuorista tasan viidennes (20 prosenttia) kertoo huomanneensa usein tai erittäin usein, että kiinnittää liian vähän huomiota liikenteeseen ajaessaan. Koko väestöä vastaava luku on 8 prosenttia.
Kännyköitä on lähes kaikilla
Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi kertoi torstaina Huomenta Suomessa, että suomalaiset ovat eurooppalaisessakin vertailussa kärkikastia kansoista, jotka näpräävät kännykkää liikenteessä.
– Me olemme valitettavasti tosi vahvasti kännykkäkansaa myös tässä asiassa. Meillä ihmiset sanovat keskimäärin kaksi kertaa useammin käyttäneensä kännykkää ajessaan verrattuna muihin eurooppalaisiin verrokkimaihin.
Niemi arvioi, että suomalaisten runsas kännykän käyttö liikenteessä juontaa juurensa siihen, että maassa on pitkä historia kännyköiden käytöstä. Kännykät ovat myös hyvin yleisiä Suomessa.
Mikäli kuljettaja käyttää kännykkää kesken ajon, Niemi rohkaisee näissä tilanteissa matkustajia huomauttamaan asiasta kuljettajalle.
– Voi sanoa, että voinko laittaa viestin puolestasi.
Jos kesken ajon kirjoittaa puhelimellaan viestiä, keskittyminen vääjäämättä herpaantuu liikenteestä. Niemen mukaan katseen siirtäminen pois liikenteestä tekee reagoinnista, ennakoinnista ja toimimisesta mahdotonta.
– Emme näe, jos liikennevalo vaihtuu punaiseksi tai jos suojatielle tulee jalankulkija, jos katsomme sitä matkapuhelinta.
Poliisi voi sakottaa
Laki on yksiselitteinen, mitä tulee kännykän käyttöön autoa ajaessa.
Sen mukaan viestintävälineen käyttö kädessä pitäen on moottoriajoneuvoa ajaessa aina kielletty. Myös minkä tahansa laitteen tai järjestelmän ajamista haittaava tai vaarantava käyttö on kielletty kaikilla ajoneuvoilla.
– Matkapuhelimen käyttämisesta voidaan rangaista poliisin toimesta maksumuistutuksella tai liikennevirhemaksulla, Niemi muistuttaa.
Mikäli liikenteessä huomaa, että vaikkapa edellä ajavan kuljettajan ajatus on muualla kuin liikenteessä, tämän huomion voi yrittää herättää ajovaloja väläyttämällä.
– Ne ovat haastavia paikkoja aina, koska emme voi huutaa sinne edellä olevaan autoon.
Lasten vanhempien on hyvä muistaa esimerkin voima. Se miten vanhempi käyttäytyy kännyköineen liikenteessä, ennustaa vahvasti myös sitä, miten lapsi aikoo itse käyttäytyä aikanaan. Jos puhelimessa pitää puhua ajon aikana, käytä hands free -laitetta.
Katso yllä olevalta videolta Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemen haastattelu.
Katso myös: Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Jere testasi, kuinka kännykän käyttö vaikuttaa huomiointikykyyn ajaessa
6:35
Kuinka pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin?
Lue myös: Joka päivä Suomessa joku tekee tämän pysäköintivirheen – "Voi olla elämän ja kuoleman kysymys"
"Kortti hyllylle" – poliisin videot näyttävät, millaiseen vaaratilanteeseen autoilijat toistuvasti sortuvat
Video näyttää hurjan ajojahdin Tampereen liukkailla teillä – kortiton huumekuski kipitti karkuun, kunnes katui
Lue kaikki uusimmat liikenteeseen liittyvät uutiset!
Lähde: Liikenneturva