Näetkö sinäkin somessa epäilyttävän osuvia mainoksia? Unohda salakuuntelu – todellinen syy on vieläkin katalampi

8:00img
Huijarit käyvät netissä yhä ovelimmiksi. Näin vältyt huijauksilta verkossa liikkuessasi!
Julkaistu 31.05.2021 14:59

Ville Järveläinen

Tietoturvan parissa työskentelevä amerikkalaismies kertoo sosiaalisessa mediassa, miksi älylaitteidemme sovelluksissa näkemämme mainokset ovat välillä suorastaan hämmästyttävän osuvia.

Yhdysvaltalainen Robert G. Reeve kertoo Twitter-tilillään kokemuksesta, johon monet ovat saattaneet itsekin törmätä: Älylaitteen ruudulle ilmestyvä mainos on liiankin osuva.

Viime viikolla julkaisemassaan twiittiketjussa Reeve kertoo palanneensa kotiin äitinsä luota, jossa oli viettänyt viikon. Nyt hänelle mainostetaan Twitterissä hammastahnaa, jolla oli pessyt hampaat ollessaan äidillään. Reeve kertoo, ettei ollut googlannut kyseistä hammastahnabrändiä tai esimerkiksi keskustellut siitä kertaakaan, vaan ainoastaan käyttänyt sitä viikon ajan.

Tietoturva-alalla työskentelevä Reeve vakuuttaa, että sosiaalisen median sovellukset eivät salakuuntele ihmisiä näyttääkseen relevantimpia mainoksia. Tämä suosittu salaliittoteoria on hänen mukaansa todistettu hölynpölyksi monta kertaa.

Lue myös: KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein

Pelottavan osuvien mainosten näyttämiseen on Reeven mukaan parempiakin keinoja. Käyttäjästä voidaan nimittäin kerätä tietoja esimerkiksi aina, kun tämä höylää kaupan kanta-asiakaskorttia, ja tällainen data saadaan helposti yhdistettyä samaisen henkilön matkapuhelimeen.

Sovellukset voivat Reeven mukaan luoda myös verkkoja sellaisten käyttäjien välille, joiden laitteet ovat usein lähellä toisiaan. Näin ollen henkilö saattaa nähdä mainoksen perustuen vain siihen, että esimerkiksi samassa taloudessa asuva henkilö on ostanut kyseisen tuotteen. Näkemäsi mainoksiin saattaa siis vaikuttaa se, kenen kanssa olet tekemisissä.

Katso Reeven twiitti alta. Koko ketju avautuu klikkaamalla upotusta.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Applen veto ärsyttää Facebookia

Reeve muistuttaa, että antamalla sovelluksiin oman sähköpostiosoitteensa ja puhelinnumeronsa sekä hyväksymällä palvelun käyttöehdot, antaa käyttäjä usein suostumuksensa datan jakamiseen.

– He tietävät, mitä hammastahnaa äitini käyttää. He tietävät, että olin äitini luona. He tietävät Twitter-tilini. Nyt saan Twitterissä mainoksia äitini käyttämästä hammastahnasta, Reeve sanoo.

Reeve muistuttaa, että Apple on tuonut uusimpaan käyttöjärjestelmäänsä tietoturvaa parantavan toiminnon, jolla sovellusten harjoittamaa seurantaa pystyy rajoittamaan.

– [Esimerkiksi] Facebook on tästä raivoissaan. He ANELEVAT sinua hyväksymään seurannan ja unohtamaan koko asian.

Reeven twiiteistä uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat.

Lue myös: Luitko tästäkin jutusta pelkän otsikon? Facebook alkaa pian varoitella aiheesta

Lähteet: Newsweek, Twitter (@RobertGReeve)

Tuoreimmat aiheesta

Digi