Eero Räikkösen nimi nousi esiin MTV Urheilun MM-rallilähetyksessä, kun Sami Pajari ajoi Toyotan uutta Rally2-autoa "Suomen rallin kummisedän" johtaman Prinsportin riveissä. Räikkösellä on sormensa pelissä myös Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen maailmanmestaruustasolle kehittyneessä yhteispelissä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Teemu Suninen. Esapekka Lappi. Jari Huttunen. Kalle Rovanperä. Sami Pajari. Ja niin edelleen.
Lista on pitkä, kun Eero Räikkösen jollain tavalla auttamia suomalaisia ralli-ihmisiä laitetaan jonoon.
Uusin nimi listalla on 22-vuotias Pajari, joka kilpailee Räikkösen Printsportin riveissä WRC2-luokassa. Alla on Toyotan uusi Rally2-auto.
– He (Toyota) antavat kovasti teknistä tukea, mutta muuten tämä projekti on Pajarin tukijoiden mahdollistama homma, Räikkönen selvitti MTV Urheilulle MM-kauden avanneessa Monte Carlon osakilpailussa.
1:41
Sami Pajari sai Montessa alle tärkeitä kilometrejä uudella Toyotalla: "Ennen kaikkea opettelua ja totuttelua."
Räikkönen on pyörittänyt rallitallia jo noin 25 vuoden ajan. Nykyisen tiimin kotipaikka on Lievestuoreella Keski-Suomessa.
– Olin sen verran fiksu, että ymmärsin, etten ole niin hyvä ajamaan – että on ehkä parempi tehdä jotain muuta. Vaikka itse ajelinkin aika paljon rallia, niin en ollut silleen mitenkään lahjakas siinä touhussa, Räikkönen heittää naureskellen.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä teki käsittämättömän suunnanmuutoksen – kartturi paljastaa tarinan taustat: "Tässä tulee Kallen vahvuus esille"
Printsportissa on Räikkösen mukaan tällä hetkellä 11 vakituista työntekijää. Kisaviikot vaativat keikkatekijöiden apua.
– Olemme oikeastaan siinä koossa, ettei voi enää kasvaakaan. Sitten ei oikein pysy enää (homma) käsissä. Nyt kun jossain rallissa on parikymmentä ihmistä töissä, niin se pysyy vielä järkevästi toimivana ja hanskassa niin sanotusti.
Pajarin ja Printsportin yhteistyötä on kaavailtu ainakin tämän kauden mittaiseksi.
– Eihän sitä tiedä, miten tässä ryssii vielä, että tulee vaikka heti kotiinlähtö. Tämähän on niin raadollinen laji, että tässä olet täsmälleen niin hyvä kuin edellinen kisa, Räikkönen huomauttaa puolittain huumorilla.
"Suomen vahvin alallaan"
4:30
Mitä ihmettä Kalle Rovanperälle tapahtui Montessa 2022? Jonne Halttunen paljastaa ralli-ihmeen taustat.
Myös Kalle Rovanperän kuskiparina kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta voittanut kartturi Jonne Halttunen on saanut apua Räikköseltä.
Halttunen palasi asiantuntijan roolissa MTV Urheilun MM-rallistudiossa vuoteen 2016, kun hän ajoi SM-sarjaa Teemu Asunmaan kanssa.
– Eero sitten laittoi minulle viestiä, että "tule käymään" ja sanoi, että "oletko ikinä miettinyt, että lähtisit tuon Rovanperän kanssa ammattilaiseksi". Eero on ollut yksi niistä ihmisistä, jotka ovat antaneet minulle tipsiä, Halttunen kertoo.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä juhlimassa WRC2-kisavoittoa Australiassa marraskuussa 2017. Rovanperä oli tuolloin 17-vuotias.
Halttusen ja Rovanperän yhteistyö käynnistyi vuonna 2017. Räikkösellä ja Rovanperällä on toinenkin yhteys.
– Muuan Eero Räikkönen on toimittanut Kallelle Citroën C2:n, jolla hän ajoi Latviassa (vuonna 2015). Siinä on vielä sellainen hauska twisti, että Esapekka Lappi oli silloin töissä Printsportilla, ja hän on kasannut tämän auton, Halttunen taustoittaa.
– Esapekka Lappikin on hänen (Räikkösen) avuillaan ajettu maailmalle, kartturi jatkaa.
LUE MYÖS: MM-rallin pelätty aikapommi virittyi heti? Tähtikuskien ero kuin yö ja päivä – "Negatiivinen ja raskas"
Lappi, joka on saavuttanut WRC:ssä yhden voiton ja kaikkiaan 13 palkintosijaa, on ajanut Räikkösen kalustolla muutamaankin otteeseen uransa aikana. Hän kaasuttelee tänä vuonna osan kaudesta Hyundailla.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ei ole henkilökohtaisesti tehnyt töitä Räikkösen kanssa, mutta tuntee rallimiehen hyvin.
– Hänellä on äärimmäisen pitkät perinteet tiimin pyörittämisestä. Hän on ollut monen kuljettajan urassa vaikuttamassa tietyillä kohdilla. On myös selkeä historia siinä, että tulosta on tullut, Ketomaa kehuu.
– Printsportilla tehdään asioita äärimmäisen ammattimaisesti ja moottoriurheilun standardit huomioiden. Esimerkiksi huoltoparkit ovat hyvännäköiset, ja ne kestävät vertailun minkä tahansa tehdastiiminkin kanssa, vaikka he toimivat yksityistiimin budjetilla. Se vaatii todella kovan sitoutumisen siihen hommaan, eikä siihen ole helppoa löytää työntekijöitä.
Halttusen summaus Räikkösen panoksesta kertoo suuresta arvostuksesta.
– Suomen rallin kummisetä. Suomen vahvin alallaan.
2:48
Pikataival-väittely: Kalle Rovanperän puuttuvasta voitosta Suomessa napakka vitsi.