Tässä on Volkkarin uusi takavetoinen sähkömaasturi – se kuuluisa vetokoukkukin kuuluu pakettiin

Volkswagen on esitellyt ID-mallistonsa toisen auton. ID.4 on Tiguanin kokoluokkaa oleva sähkömaasturi. Alkuvaiheessa tarjolla on vain takavetoisia malleja, mutta nelivetokin on tulossa myöhemmin.

Volkswagenin uuden sukupolven sähköautoperhe kasvaa nyt nopeasti. ID.3 on juuri saatu Suomeen, ja nyt putkessa on jo uutta: saksalaisvalmistaja julkisti tiedot ID.4-katumaasturista ja ennakkomyynti alkoi Suomessakin. Toimitukset Suomeen alkavat tammikuussa 2021.

Kun sähköautomalliston MEB-perusrakenne on kerran saatu valmiiksi, on myös sen monistaminen eri malleiksi mahdollista.

ID.4:n pituus on 4,58 metriä ja maavara noin 21 senttiä. Tavaratilaa on 543 litran edestä. Pituuseroa ID.3:een on siis peräti 32 senttiä, vaikka akseliväli on sama. Korkeutta katumaasturimallilla on 4,5 senttiä enemmän kuin ID.3:lla.

Lanseerausmallin Suomi-hinta alle 50 000 euroa

Lanseerausvaiheessa valittavana on kaksi varustelutasoa, 1ST ja 1ST Max. Lanseerausmallin hinta alkaa 48 790 eurosta. Ensi vuonna mallistoon tulee edullisempi ja pienemmällä akulla varustettu ID.4, jonka hinta alkaa ennakkoarvion mukaan noin 38 000 eurosta.

1ST-mallin hinta sisältää muun muassa monelle suomalaiselle tärkeän vetokoukun. Vetopaino on tuhat kiloa.

Lanseerausmallin listahinta on Suomessa alle Saksan-hinnan, mutta Saksassa hankintatuet ovat Suomen 2000:ta euroa anteliaammat.

Jopa 520 kilometriä latauksella

1ST -mallit on varustettu 77 kilowattitunnin akulla. Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Maksimivääntö on 310 newtonmetriä.

Auto kiihtyy sataseen 8,5 sekunnissa ja sen huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa. ID.4 Pro Performance -mallin toimintamatkaksi ilmoitetaan 520 kilometriä.

125 kilowatin latausteholla toimintamatkaa tulee lisää 320 kilometriä 30 minuutissa. Akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä.

Vaikka ID.4 on sisältä senteiltään hieman Tiguania pienempi, on tasaisen lattian ja takajalkatilojen ansiosta kyseessä tilava auto.

Keskeneräinen käyttöjärjestelmä

Mittaristo, hallintalaitteet ja tietoviihdejärjestelmä ovat samoja kuin ID.3-mallissa, ja sisustakin joitakin materiaalivalintoja lukuun ottamatta lähes identtinen.

Esisarjan autoja tässä vaiheessa näpelöimään päässeet ovat raportoineet jopa ID.3:a keskeneräisemmästä käyttöjärjestelmäkokemuksesta, mutta VW on luvannut päivittää järjestelmät täysin valmiiseen kuntoon ennen autojen luovutusta.

Koska Volkswagen ei tällä tietoa tuo ID.3:a ollenkaan esimerkiksi Yhdysvaltojen markkinoille, tietynlainen totuttua laajempi kloonaaminen uuden täyssähköauton osalta mennee globaalisti tarkasteltuna läpi sormien. ID.4 onkin valmistajalleen näistä autoista suuressa mittakaavassa tärkeämpi.

Vakiovarusteita ovat muun muassa lämpöpumppu, lämmitettävä ohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin ja ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, lediajovalot, digitaalinen mittaristo ja navigointi 10 tuuman kosketusnäytöllä.

Ilmastointi on täysautomaattinen ja kaksialueinen ja ajoavustimia on runsaasti. Auton mukana tulee latauslaite suko-pistokkeella ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 -kaapeli.

Lue myös:

    Uusimmat