Niille, joita harmittaa Facebookin keski-ikäistyminen ja Instagramin siloiteltu esteettisyys, ratkaisu voi olla Snapchat. Snapchat on sosiaalisen median uusi hittikanava sekä maailmalla että Suomessa.
– Kaikki merkit viittaavat siihen, että Snapchat kasvaa Suomessa vahvasti, sanoo sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori.
Snapchat poikkeaa muista some-kanavista
-Sosiaalinen media eli some tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokainen käyttäjä voi sekä luoda sisältöä että vastaanottaa muiden käyttäjien viestejä.
-Snapchat on kuva- ja videoviestisovellus, jossa jaettu sisältö on yleisön nähtävillä vain rajatun ajan. Viestit voivat olla korkeintaan 10 sekunnin mittaisia.
-Käyttäjällä on Snapchatissa oma “Story” eli tarina, johon voi lisätä päivän mittaan syntyneet kuvat ja videot. Ne katoavat, kun on kulunut 24 tuntia kuvaamishetkestä.
-Facebook on yhteisöpalvelu, johon luodaan kuvallinen henkilöprofiili.
-Twitter on mikroblogipalvelu, jossa voi lähettää seuraajilleen korkeintaan 140 merkin mittaisia viestejä.
-Instagram on kuvien jakamiseen perustuva palvelu, jossa muiden käyttäjien kuviin voi jättää tykkäyksiä tai kommentteja.
-YouTube on videopalvelu, johon voi ladata videoita ja jossa voi kommentoida muiden tuottamaa sisältöä.
-Blogi on verkkosivu, johon käyttäjä tuottaa säännöllisesti tekstiä, kuvia tai videota. Julkaisut näkyvät aikajärjestyksessä, eikä merkkimäärää ole rajoitettu.
Snapchat eroaa kilpailijoistaan siinä, että se ei tallenna käyttäjiensä luomaa sisältöä pitkäaikaisesti. Korkeintaan 10 sekunnin mittaiset video- ja kuvaviestit katoavat viimeistään 24 tunnin kuluttua niiden lisäämisestä palveluun. Se tarkoittaa, ettei käyttäjälle muodostu Facebookin aikajanan kaltaista historiaa, josta voi tulla taakka.
– Snapchat on monelle ensimmäinen kanava, jossa kerrotaan todella avoimesti itsestä isolle joukolle tuntemattomia seuraajia, toteaa Lähdevuori.
Aluksi Snapchatista kiinnostuivat alle 20-vuotiaat, mutta suosion kasvaessa monet kolmikymppisetkin ovat hypänneet mukaan.
Aidompaa sisältöä
Bloggaaja Paju Purovuo kuvailee itseään entiseksi Instagram-addiktiksi. Nyt hän on innostunut Snapchatista - ja muut snäppääjät hänestä. Purovuon snäppejä katsoo yli tuhat ihmistä.
Purovuo kuvaa Snapchatiin humoristisia videoita, joissa hän esimerkiksi laulaa 90-luvun suosikkikappaleita tai tanssii peilin edessä. Hän sanoo, että on yrittänyt tuoda rempseää luonnettaan esiin myös blogissaan ja Instagram-tilillään, mutta Snapchatissa vitsailu on paljon helpompaa.
– Blogi- ja Instagram-maailmassa todellinen persoona ei välttämättä välity lukijalle.
Snapchatissa seuraajat ovat päässeet kurkistamaan niin sanotusti ihon alle. Purovuo vertaa Snapchatia tosi-tv-ohjelmiin.
– Lähtökohtaisesti ihmisiä kiinnostaa eniten aitous.
Pioneerina Verohallinto
Yhdysvalloissa mainostilan ostaminen Snapchatista on jo arkipäivää. Suomessa Snapchatia käyttävät organisaatiot lasketaan vielä kymmenissä, mutta uusia liittyy mukaan joka päivä, sanoo Jari Lähdevuori.
– Kiinnostus on selvästi heräämään päin.
Yksi edelläkävijöistä oli Verohallinto, joka keräsi kesällä tuhansia Snapchat-seuraajia. Viestien takana oli enimmäkseen verolähettiläs Solveig Hagnäs.
– Saimme oikein positiivista palautetta. Minua esimerkiksi kuvailtiin huikeaksi äijäksi, kertoo Verohallinnon viestintäjohtaja Mikko Mattinen.
– Yhdessä hauskassa palauteviestissä luki: ”se tunne, kun Verohallintokin menee ennen sinua Snapchatiin”.
Mattisen mukaan Verohallinnon Snapchat-toiminta eroaa selkeästi organisaation muusta viestinnästä.
– Nuorelle kohderyhmälle pitää viestiä heidän asioistaan. Olemme puhuneet Snapchatissa esimerkiksi verokorteista ja kesätyöpalkoista.
Henkilökohtaisia pankkitarinoita
OP-ryhmän monimediatuottaja Niku Hooli kertoo, että OP-ryhmä on Snapchatissa ensisijaisesti nuorten takia.
– Suunnitelmana on tuottaa säännöllisesti pankki- ja vakuutusalaan liittyviä tarinoita, joiden uskomme kiinnostavan suurempaakin yleisöä.
Hoolin mukaan Snapchatissa korostuu henkilökohtaisuus.
– Perinteinen markkinointiviestintä istuu sinne huonosti.
Jari Lähdevuori vahvistaa, että parhaiten Snapchatissa menestyvät ne yritykset, jotka ovat ymmärtäneet sen olevan ihan oma juttunsa.
– Siinä missä Facebook on kuin kirjasto, johon käyttäjien tuottama sisältö on koottu arkistomaisesti, Snapchat on kuin silmäreikä toisten käyttäjien todellisuuteen.