Mestarikuski Ott Tänakin siirtyminen Toyotalta Hyundaille laittoi MM-rallissa hyrrän toden teolla pyörimään, ja lopulta Jari-Matti Latvala jäi ilman vakituista tallipaikkaa. Suomalaiskonkarin managerin työt jättänyt Timo Jouhki paloittelee nyt nyt koko ruljanssin ja ulkopuoliset tekijät, jotka Latvalan tilanteeseen vaikuttivat.
Jouhkin on hankala sanoa tarkkaa ajankohtaa, jolloin selvisi, ettei Latvala kuulu Toyotan ensi kauden kuskikolmikkoon.
– Tuohon on aika vaikea vastata yksiselitteisesti sen takia, että vielä kesällä ja alkusyksystä näytti aika hyvältä, että Jari-Matti saattaisi jatkaa. Ehkä Ottin ilmoitus, että hän siirtyy muualle, rupesi panemaan vauhtia kuvioihin. Minä ainakin itse aloin siinä vaiheessa ymmärtää, että se on varmaan niin, että Jari-Matille ei taida löytyä Toyotalta vakituista paikkaa, Jouhki kertoo Tulosruudun Viikon vieraana Antero Mertarannan haastattelussa.
Tilanne eli, kun Tänakin leiri veivasi manageri Markko Märtinin johdolla sopimusneuvotteluissa pitkään. Viimein jysähti, kun virolainen lähtikin kilpailijatalli Hyundain leipiin.
Tänakin leiri toimi Jouhkin mukaan sopimusneuvotteluissa kanssa "aika epätavallisesti".
– Mikä siinä on epätavallista, on minun mielestäni se, että se kesti hirveän kauan. Ulkopuolisesta näkökulmasta – tietämättä kaikkia yksityiskohtia, enkä halua millään tavalla puuttuakaan niihin – on menty ihan selkeästi puolelta toiselle eli tiimistä tiimiin eikä ole saatu valmista. Onko se sitten tiimien puolelta vai toisen puolen neuvottelijan puolelta, sitä on vaikea sanoa, mutta hyvin erikoista.
"Painanut mieltä aivan selkeästi"
Ilman vakituista tallipaikkaa jäänyt Latvala on nyt kaavaillut ohjelmaa, jossa hän ajaisi Toyotalla yksityisellä rahoituksella viisi MM-osakilpailua ensi vuonna. Täyttä MM-ohjelmaa hänelle ei ole kuitenkaan tiedossa. Viime kausi meni suomalaisässältä pahasti penkin alle, ja hän jäi MM-sarjassa vasta seitsemänneksi. Latvala onnistui raapimaan kasaan vain kaksi palkintokorokepaikkaa oltuaan kolmas Suomessa ja Saksassa.
– Siinä on ollut keskittymisvaikeuksia ja paljon ulkoisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet Jari-Matin jo muutenkin herkästi vaikutettavaan mieleen, Jouhki toteaa.
Latvala erosi taannoin Maisa Torpasta, ja tapetilla on ollut myös pettämiskohua. Lisäksi Latvala on ajautunut ongelmiin Suomen verottajan kanssa.
– Näiden asioiden selvittäminen on painanut mieltä aivan selkeästi. Silloin kun sinä ajattelet ulkoisia asioita, et ole satasella mukana ajamisessa, Jouhki sanoo.
– Jos katsoo Jari-Matin ajamista, hän on ollut vauhdillisesti aika hyvin mukana, mutta hänelle on tullut virheitä. Toyotalla on myös perinteisesti ollut nimenomaan Jari-Matin autossa jostain syystä vähän kummallisia teknisiä ongelmia.
"Korni tapa"
Tänakin siirto Toyotalta Hyundaille vaikutti kuskipalettiin voimakkaalla tavalla. Toyotan koko kuskikolmikko meni lopulta uusiksi, kun Latvala ja Kris Meeke saivat väistyä ja sisään kisakuskeiksi tulivat Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja suomalaislupaus Kalle Rovanperä.
Yksi kova käänne oli, että Citroen jätti leikin, kun Ogier ei halunnut tallissa enää jatkaa.
– Ogier ilmoitti, että ei halua jatkaa Citroenilla, näin olen ymmärtänyt. Citroen ymmärsi ihan ylintä johtoa myöten ymmärtääkseni, että ilman häntä voi olla vaikea jatkaa.
Ogier edellytti, että Toyotalla hän saa rinnalleen walesilaiskuski Elfyn Evansin. Toyota halusi myös lupaavan Rovanperän riveihinsä. Mutta yrittikö Jouhki saada Latvalaa jossain vaiheessa Citroenille?
– En tässä loppuvaiheessa, koska aloin aavistelemaan, että se ei ole mahdollista. Heillä oli sellainen ajatus, että heillä täytyy olla joku näistä kolmesta: Ott, Sebastien tai Thierry (Neuville). Jos heillä ei ole yhtä näistä voittajakandidaateista, he eivät halua jatkaa. Niinhän he ilmoittivat tuossa. Minusta heidän tapansa ilmoittaa poislähtö oli vähän korni, mutta jokaisella on tapansa tehdä näitä, Jouhki summaa.