Hankalan alun jälkeen kauppakeskus Redin asiakasmäärät ovat kasvaneet. Silti Helsingin Kalasatamassa sijaitsevassa kauppakeskuksessa on tyhjää tilaa ja loppuunmyyntiä.
Kauppakeskus Redin kävijämäärät ovat maaliskuussa nousseet, kertoo johtaja Aleksi Salminen.
Hän on johtanut Helsingin Kalasatamassa sijaitsevaa Rediä helmikuusta. Salminen ei ota kunniaa asiakasmäärien noususta itselleen, vaan korostaa yrittäjien ja kauppakeskuksen yhteistyötä.
Kaupan alalla vilkastui
Lisäksi maaliskuu on muutenkin kaupan alalla kuukausi, jolloin myynti alkaa virkistyä alkuvuoden hiljaiselon jälkeen. Rediin on järjestetty paljon tapahtumia ja kampanjoita.
Jo ennen Salmisen nimitystä kauppakeskus oli neuvotellut vuokrien alennuksia ja pitempiä maksuaikoja osalle yrittäjistä. Etenkin moni pienyrittäjä oli alkuaikoina pettynyt toiveissaan, kun myynti ei sujunutkaan odotetusti.
– Keskusteluyhteys on nyt hyvä. Jos ongelmia on, käymme ne yhdessä läpi ja katsomme, mitä voimme tehdä. Olemme lisänneet yhteistä markkinointia ja tapahtumia.
– Lapsi-tapahtuma veti yli 20 000 kävijää. Viime viikonvaihteen kansallinen kissanäyttely oli erittäin suosittu.
Ei ostos- vaan viihtymiskeskus
Elokuvateatteri Cinamon näyttää sekin lopulta löytäneen yleisönsä. Tuulitunneli Fööniä käyttävät etenkin yritykset tilaisuuksiinsa. Viihdettä Salminen toivoo keskukseen lisää.
– Kauppakeskukset ovat yhä enemmän viihtymis- ja ajanviettokeskuksia. Meillä on myös yhteisöllisiä tiloja, joissa asiakkaat voivat viettää aikaa ja tehdä vaikka töitä.
Redissä on edelleen jonkin verran tyhjiä tiloja. Vuokrausaste on Salmisen mukaan 88,5 prosenttia. Urheiluketju XXL avaa kahden kerroksen myymälän Rediin huhtikuussa.
Loppuunmyynti kauneusmyymälässä
Loppuunmyynti on tällä kertaa Yliopiston Apteekin Ego-kauneusmyymälässä. Egoja on Suomessa viisi, ja ne aiotaan kaikki sulkea elokuun loppuun mennessä. Egolle käy kuten Keskon ja Oriolan Hehku-hyvinvointiketjulle, joka ehti toimia vain vuoden verran.
Muotiyritykset ovat Salmisen mukaan nyt varovaisia liiketoiminnan laajentamisessa.
– Muotibrändit katsovat nyt hyvin tarkkaan uusia avauksiaan. Suomen vähittäiskaupan näkymät eivät ole kovin hyvät, joten brändit ovat varovaisia.
Salmisen mukaan kauppakeskukset ovat yhä enemmän viihtymis- ja ajanviettokeskuksia, joissa rahaa käytetään palveluihin.