"Ei mennäkään enää silloin tällöin tankille" – nämä asiat sähköauton lataamisessa mietityttävät suomalaisia

2:12img
Sähköautojen latauslaitteiden asennuskustannuksissa on isoja eroja.
Julkaistu 23.05.2022 06:33

Ville Järveläinen

Sähköautojen määrä kasvaa vauhdilla, vaikka niiden osuus koko autokannasta on vielä verrattain pieni.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa oli maaliskuun lopussa liikennekäytössä noin 110 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Tästä määrästä noin neljäsosa oli täyssähköautoja ja loput ladattavia hybridejä.

Sähköauton suosion kasvun myötä yhä useampi harkitsee sellaisen hankkimista itsekin. Vakuutusyhtiö LähiTapiola kertoo tiedotteessaan, että viime vuosina merkittävin siirtymä ladattaviin autoihin on tullut bensiiniautoista.

Jos siirtyy polttomoottoriautosta niin sanottuun töpseliautoon, muuttuu muutama perustekijä arjessa.

Lue myös: Sähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"

– Sähköllä ajaessa ei mennäkään enää silloin tällöin tankille, vaan autoa voidaan ladata aina sen seisoessa paikallaan. Valtaosan ajastahan useimmat henkilöautot seisovat paikallaan, joten silloin niitä voidaan ladata esimerkiksi kotona tai työpaikalla, sanoo tiedotteessa LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Mikä mietityttää?

Sähköautoiluun liittyy monilla kuitenkin vielä kysymysmerkkejä. LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyyn vastanneista noin joka kolmas ei tiedä, miten lataisi sähköautoa, jos sattuisi sellaisen nyt hankkimaan.

Alaviiri suosittelee, että sähkö- tai hybridiautoon siirtyvä miettiikin etukäteen, miten lataaminen on järjestettävissä omassa asuinympäristössä ja arjessa.

– Hankalia paikkoja sähköauton lataamiseen saattavat olla esimerkiksi kaupunkikeskustat ja kerrostalot, mutta niissäkin on jo alettu panostaa latausmahdollisuuksiin, kertoo Alaviiri.

Sähkön hinta ja sen vaikutus ajamisen kustannuksiin mietityttivät keväällä toteutetussa kyselyssä noin puolta vastaajista. Noin joka neljäs taas kokee lataustekniikan monimutkaiseksi.

– Latausteknisiin asioihin tutustuminen voi tuntua alkuun vähän viidakolta. Tarjolla on monenlaisia latauslaitteita ja latureita, ja myös julkisilla latauspaikoilla on monia toimijoita ja sovelluksia. Olennaista olisi löytää ne lataustavat, jotka toimivat omassa arjessa, sanoo Alaviiri.

Kyselyn mukaan joka viides on huolissaan auton lataamisen paloturvallisuudesta.

Lue myös: Sähköautojen kotilataustuotteissa räikeitä puutteita: "Vaatimus on ehdoton" – huomioi nämä neljä asiaa

LähiTapiolan projektijohtaja ja paloinsinööri Antti Määttänen kertoo tiedotteessa, että sähköauton lataamiseen liittyvät tulipalot ovat hyvin harvinaisia, mutta siellä missä liikkuu sähköä, on aina pieni paloriski.

– Niin kotitalous- kuin voimavirtapistorasiasta lataaminen voi olla kotona ihan toimiva ratkaisu, kunhan muistaa turvallisuusnäkökulman. Ennen lataamisen aloittamista on tärkeää varmistaa, että rakennuksen sähköjärjestelmä yleensä kestää auton lataamisen ja pistorasiat ja sähkökytkennät ovat kunnossa, Määttänen huomauttaa.

Hän suosittele ekäyttämään asiantuntijaa latauskokonaisuuden tarkastamisessa.

– Parasta olisi, että sähkömies asentaisi kiinteän latauslaitteen, mikäli kotona lataaminen ei ole vain satunnaista.

Lue myös: Sähköpyörän tai -skuutin lataaminen eteisessä voi olla kohtalokas virhe

Lähde: LähiTapiola

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot