Helsingissä sijaitsevan kadunpätkän sähkökaapelointi on herättänyt kummastusta naapurustossa: kaapeloinnin seurauksena kadun toinen puoli kunnostettiin tänä vuonna ja toisen puolen kunnostusta suunnitellaan ensi vuodeksi.
Kadun asukkaan mukaan remontti on yleinen keskustelunaihe kadunvarressa. Ihmetystä herättää muun muassa se, kuinka taloudellista tämä on?
Energia-alan yritys Helen kaivoi kadun toisen puolen auki ja teki sähkökaapeloinnin, jonka jälkeen se on – ohjeiden mukaisesti – asfaltoinut tien kuntoon.
Tästä voi kuitenkin herätä kysymys, että eikö tässä samalla olisi kannattanut kunnostaa koko tie?
"Tottakai olisi kannattanut"
Kaupungin alueesta vastaavan tarkastaja Miikka Korpisalon mukaan ei voi.
– Tottakai olisi kannattanut. Yritin puhua ylläpitoinsinöörille, että voitaisiinko tehdä tämä samalla, mutta siellä oli budjetista rahat loppuneet.
Ylläpitoinsinööri Juha Paahtion mukaan Helsingin kaupungin eri yksiköillä on vuosittainen budjetti eli esimerkiksi seuraavan vuoden budjetista ei olisi voitu ottaa rahaa toisen puolen remonttiin.
Paahtion mukaan ensi vuodelle yritetään varata tarpeeksi rahaa, jotta Vanhalleväylälle saataisiin uusi päällys.
Kaikkien tulisi rakentaa yhtä aikaa
Helenin Sähköverkko Oy:n viestintäpäällikkö Petri Vihavainen kertoo, että kadulla uusitaan sähköverkkoa, joka on rakennettu 1970-luvulla.
Sähköverkkojen työmaat ilmoitetaan yhteiseen tietokantaan, jossa muut infrapalvelujen tuottajat voivat katsoa, milloin töitä on luvassa. Tämän avulla pyritään välttämään sitä, ettei katuja rempattaisi eri syistä eri vuosina.
– Suosimme yhteiskunnallista yhteisrakentamismallia, jossa kaikki tekisivät infrastruktuuria samaan aikaan. Esimerkiksi nyt rakennetaan yhteistössä Helsingin kaupunkin ulkovalaistuksen kanssa.
Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista aikataulujen tai budjettien takia.
– Esimerkiksi puhelinoperaattoreilla tulee välillä omat investoinnit ja aikataulut vastaan, eivätkä ne välttämättä halua kertoa etukäteen hankkeistaan.
"Monesti tehdään näin"
Kaupungilla työskentelevä projektipäällikkö Tomi Laine kertoo, että Helenin mainitsema järjestelmä on olemassa, mutta se on ennemminkin tarkoitettu katujen isompiin peruskorjauksiin.
Hän kuitenkin sanoo, että sähköverkon uusiminen ja asfaltointi olisi ollut järkevä tehdä samanaikaisesti.
– Mutta jos siellä on toinen puoli laitettu kuntoon, niin eihän siinä mitään hukkana ole mennyt, jos toinen puoli kunnostetaan myöhemmin. Monesti tehdään näin.
– Uudelleenpäällystys on aika nopea homma. Aina siitä voi tietysti haittaa tulla, kun hommia tehdään, Laine jatkaa.