Toyota haluaa tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän vedyllä kulkeviin autoihin.
Toyotan pääjohtajana viime vuoden huhtikuussa aloittanut Koji Sato linjasi jo tuoreeltaan, että vetyautoissa on automerkin tulevaisuus.
Toyotan WRC-tiimin tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala pääsi testaamaan autovalmistajan uutta vetyautoa, kun hän osallistui ennen Sardinian MM-rallia Fujin 24 tunnin kestävyyskilpailuun. Latvala ajoi Fujissa Toyota GR Corolla H2 -konseptiautolla.
Latvala kertoi kokemuksen olleen hyvin positiivinen ja ajokilometrejäkin kertyi kosolti.
– Haluan tuosta sanoa sen verran, että otimme isoja askeleita eteenpäin projektin suhteen, Latvala kertoi.
Latvalalle kertyi Fujin kilpailussa lähes sata kilometriä. Ero viime vuoteen oli valtava.
– Viime vuonna pystyimme ajamaan vain 13 kierrosta ja nyt pystyimme ajamaan lähes 30 kierrosta. Vetypuolella mentiin valtavasti eteenpäin. Meillä oli valitettavasti jarrujen kanssa ongelmia. Sen takia meillä jäi paljon tunteja ajamatta. Kokonaistulos jäi sen takia heikoksi, Latvala kertasi.
– Kahtena edellisenä vuonna ei tuollaisia ongelmia ei ollut, joten tuo oli vähän mystinen ongelma, Latvala jatkoi.
Toyota on panostanut ja panostaa myös jatkossa paljon vedyllä kulkeviin autoihin. Mutta voisiko auton tuoda myös rallin MM-sarjan puolelle?
– Totta kai. Toyota on hirveän kiinnostunut vetyhommasta, sillä se voisi olla todella hyvä vaihtoehto, mitä voitaisiin käyttää polttomoottoreissa. Akio Toyoda on sanonut, että tässä lajissa pitää olla ääniä ja olen siitä samaa mieltä. Tuota varten pitää olla polttomoottori, Latvala totesi.
– Mutta samaan aikaan mietimme näitä ympäristöasioita ja kestävää kehitystä. Se on jo hyvä askel, että tehdään tällaisia kestävään kehitykseen tähtääviä polttoaineita, jotka koostuvat uusiutuvista materiaaleista. Mutta jos halutaan olla vielä enemmän hiilineutraaleita, niin vety on siihen loistava vaihtoehto. Toyota tekee koko ajan sen eteen töitä. Asia menee koko ajan eteenpäin, mutta vielä tarvitaan lisää töitä, Latvala linjasi.